Wie in het station van Kortrijk een broodje wil kopen of rustig iets wil drinken, is eraan voor de moeite: Panos is weg, het buffet gesloten. Enkel de Press Shop is er nog. Die verhuist eind dit jaar trouwens naar de voormalige ruimte van Panos en wordt een Hubiz-winkel. “Behalve kranten en rookwaren zal ik dan ook smoothies en ander lekkers verkopen”, aldus Peter Debaere.
Wie de hal van het Kortrijkse station binnenstapt, zou wel eens verbaasd kunnen opkijken: het buffet is door werken ontoegankelijk, terwijl broodjeszaak Panos er vertrokken is. Ook in die ruimte zijn er werken bezig. Krantenwinkel Relay is zo de enige zaak die nog open is. Al sluit die binnenkort ook de deuren…
“Ik blijf wel in het station”, reageert Peter Debaere, zaakvoerder van de krantenshop. “Ik verhuis binnenkort, wellicht eind dit jaar, naar de andere kant van de stationshal. In de voormalige ruimte van Panos komt er namelijk een Hubiz-winkel. Daardoor zal ik meteen mijn aanbod fors kunnen uitbreiden. Want naast kranten, tijdschriften, rookwaren en frisdranken zal ik ook koffie, voorverpakte broodjes en maaltijden en snacks kunnen verkopen.”
Tweede frigo
Voor de 52-jarige Menenaar, die op 1 maart 2017 de Relay Shop overnam, is de nieuwe Hubiz-winkel een godsgeschenk. “Ik zit veel te krap”, stelt hij. (wijst naar de drankvoorraad en de tafel met tijdschriften die voor de shop staan) Ik kan niet alles kwijt in deze kleine ruimte en dat zorgt voor problemen. Juli, bijvoorbeeld, was een heel warme maand. Maar het buffet en Panos waren toen al gesloten, waardoor ik veel meer mensen over de vloer kreeg die drank kochten. Ik heb toen meteen een tweede frigo geplaatst, maar zo verloor ik opnieuw plaats voor andere zaken natuurlijk.”
Peter kijkt ook met een bang hart uit naar maandag 3 september. “Ik vrees dat veel leerlingen zullen schrikken als ze na twee maanden opnieuw het station binnenwandelen. De voorbije schooljaren kochten ze bij Panos een broodje of iets anders voor ze de trein op stapten. Aangezien Panos pas in juli de deuren sloot, zullen velen niet weten dat ze hier niet meer terechtkunnen…”
Wat er met het stationsbuffet zal gebeuren, is nog niet helemaal duidelijk. “Momenteel loopt er een marktconsultatie”, legt Geert Dierckx, woordvoerder van de NMBS, uit. Daarbij wordt onderzocht welk concept een meerwaarde voor het station zou betekenen. “Het is de bedoeling dat we binnen afzienbare tijd een partner vinden die in het voormalige buffet een nieuwe zaak start. Dat kan horeca zijn, maar iemand kan daar ook mogelijk een foodconcept lanceren of een minisupermarkt openen.”
“In het gewezen buffet komt een horecazaak of een minisupermarkt” –
Opmerkelijk is wel dat de NMBS ervoor kiest om een nieuw concept te lanceren in het voormalige buffet, terwijl het gebouw binnen een aantal jaar wordt afgebroken. Kortrijk krijgt zoals bekend een nieuw station. Geert Dierckx: “Maar de werken voor het nieuwe stationsgebouw zijn nog niet voor morgen. Ondertussen willen we in al onze stations een uitgekiend aanbod van winkels en diensten aanbieden dat aansluit bij de verwachtingen en noden van zowel pendelaars, reizigers en toeristen als buurtbewoners, werknemers uit de omgeving en toevallige bezoekers. Door het toenemend aantal reizigers en belangrijke stationsvernieuwingen stijgt het commercieel potentieel voor retailers in stations ook enorm.”
Voor de treinreizigers is het ondertussen wel behelpen. “We krijgen aan het loket regelmatig de vraag wat er gebeurd is met Panos en het buffet”, aldus loketbediende Marc. “We kunnen hen vertellen dat ze gesloten zijn, maar meer ook niet. Want wij zijn zelf niet op de hoogte van de plannen.”
Geld wisselen
“Aan de reacties van de reizigers merken we wel dat velen het buffet missen: ze zijn wat te vroeg en willen nog rustig iets drinken, maar dat kan niet meer. Een aantal van hen gaat dan maar naar de drankautomaten die op de perrons staan. De voorbije weken hebben we regelmatig de vraag gekregen om geld te wisselen om een drankje te kunnen kopen.”
Gelukkig zijn er in de onmiddellijke buurt van het Stationsplein enkele horecazaken die het gemis aan een broodjeszaak en het buffet opvangen. Koffiebar Julia’S, bijvoorbeeld. “Wij zijn open vanaf 7.30 uur en krijgen dan sowieso veel pendelaars over de vloer”, vertellen zaakvoerders Julia Roelstraete en Sander Beyls. “Sinds het buffet en de broodjeszaak in het station zijn gesloten, komen ‘s morgens toch wel wat meer volk langs. Vanaf 10 uur is dat wel voorbij. We zien dan dat ze richting bowling De Max trekken. Daar kan je frisdrank of bier drinken, zaken die wij niet serveren.”
Drukke voormiddagen
Bij De Max is te horen dat er de voorbije maanden inderdaad meer volk over de vloer kwam. “In de vakantiemaanden zijn we open vanaf 10 uur – normaal is dat vanaf 8 uur – maar we krijgen toch vooral ‘s morgens meer klanten over de vloer. In die mate dat het hier op bepaalde dagen het drukst is in de voormiddag. Als we met hen dan een babbeltje slaan, blijkt vaak dat ze te vroeg zijn om de trein te nemen en daarom nog iets komen drinken bij ons.”
Wat de verkoop van broodjes betreft, kunnen ze bij voornoemde zaken niet veel zeggen omdat ze die niet verkopen. Bij Frituur Bossuwé is dat wel het geval. “Sinds Panos in het station dicht is, verkopen we veel meer belegde broodjes“, zegt een jobstudent tussen twee bestellingen door. “Tot het dubbele van vroeger. De verkoop van dranken is wel niet echt gestegen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier