Op donderdag 7 maart opent de vernieuwde Spar langs de Meenseweg in Ieper de deuren. Het worden dus nog drukke dagen voor verantwoordelijken Mira Vandecasteele en Thomas Lignel en met hen de meer dan 40 personeelsleden, aangevuld met flexi’s en jobstudenten.
“We sloten begin februari en in die ongeveer vier weken werd de winkel volledig vernieuwd”, opent Mira Vandecasteele. “We kenden heel wat lekken in het dak, de riolering en de koelkasten. Na veel vergaderen en veel winkelbezoeken besloten we om de werkzaamheden nu aan te vatten.”
“De strategie van Spar is een sympathieke buurtwinkel, lokaal verankerd”, aldus Thomas Lignel. “We willen dit zeker hoog in het vaandel dragen. Al moeten we eerlijkheidshalve toegeven dat onze voorgangers al een serieuze stap hierin hadden gezet. Bovendien hebben zij ons ook een topteam nagelaten, waarop ook wij altijd kunnen rekenen. We schakelden over op energiezuinige frigo’s werkend op CO2, en niet langer op drijfgas. Samen met de nodige isolatie, zonnepanelen, warmterecuperatie en ledlampen krijgen we een veel betere ecologische voetafdruk en moet dit naar de toekomst toe zorgen voor een hogere rendabiliteit.”
Beter overzicht
In de 1.800 vierkante meter aan winkelruimte krijgen de klanten een veel beter overzicht, gezien alle winkelrekken op maximaal 1,50 meter staan. Dat zorgt er voor dat je bij het binnenstappen meteen een overzicht hebt over de hele winkel. “Zaken waar we zeker trots op zijn is onder andere ons ‘Atelier Marcel’, genaamd naar mijn pappie, waar je vanuit de winkel de medewerkers van traiteur, beenhouwerij en charcuterie aan het werk zal zien om alles dagvers te bereiden”, aldus Mira. “Hetzelfde in de bakkerij, waar je het brood en de verse pistolets uit de oven zal zien komen. We hebben een sushibar, met dagelijks vers bereide hapjes. Er is een koelcel waar je kan doorwandelen. Maar ook de lokale producenten nemen een vooraanstaande plaats in, en bijvoorbeeld het aanbod aan streekbieren is best indrukwekkend. De kassa’s liggen nu aan de straatzijde, en geven een grotere open indruk. En we zorgden voor een korte route, zodat mensen die naar het werk trekken alles dichtbij vinden en niet heel de winkel moeten doorlopen.”
“Tijdens het openingsweekend krijgt iedereen bij aankoop van 50 euro een fles cava en zijn er foodtrucks voorzien. En er komen nog heel wat leuke acties aan”, besluit Thomas. (DT)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier