"Ik stichtte het bedrijf een tiental jaar geleden", vertelt Roger. "We richtten ons vooral op luchthavenvervoer en groeiden tot vijf wagens en vier medewerkers, waaronder mijn zoon Mike. Alles ging goed tot enkele onverwachte tegenslagen, waaronder het recente faillissement van Thomas Cook en nu deze coronacrisis. We hebben amper klanten, want luchtvaart, toerisme, evenementen en horeca liggen stil. Als er nog klanten zijn, dan kunnen we ons werk allesbehalve veilig doen. We mogen niet stoppen en komen voorlopig niet in aanmerking voor een hinderpremie. Er is weinig overheidssteun en onze situatie is uitzichtloos. Zeker nog tot september blijft onze omzet zo goed als nul euro. Daarom hebben we zelf beslist om nu de boeken neer te leggen. Wij prijzen ons nog gelukkig, want er zijn al collega's gestorven aan deze ziekte."

Kurt Ameel, zaakvoerder van Taxi Leo in Ieper, overwon onlangs het virus. Al is het natuurlijk moeilijk na te gaan hoe hij besmet raakte. "Ik ben nu volledig hersteld", zegt Kurt. "Ik ken het verhaal van collega Moons niet, maar ik kan bevestigen dat ook onze omzet gezakt is naar minder dan 5%. Het veiligheidsaspect wil ik wel nuanceren: in een busje kan een klant wel op voldoende afstand zitten. Ik heb nog mijn andere activiteit in de uitvaartzorg, maar ik kan me inbeelden dat de situatie voor voltijdse taxibedrijven rampzalig is."

Droom spat uiteen

"Er zullen nog taxibedrijven failliet gaan", verzekert Roger. "Voor mij is dit geen drama: ik ben 69 jaar. Na 27 jaar en 12 miljoen kilometer als vrachtwagen- en autocarchauffeur wou ik dit werk graag nog doen. Het is plezant om mensen van en naar hun verlof te brengen. Klanten zijn vrienden geworden."

Zoon Mike vraagt nu een uitkering aan. "Ik moet nu ander werk zoeken. Het was altijd mijn droom om chauffeur te worden. Dankzij mijn vader was dit gelukt, tot nu." (TP)

"Ik stichtte het bedrijf een tiental jaar geleden", vertelt Roger. "We richtten ons vooral op luchthavenvervoer en groeiden tot vijf wagens en vier medewerkers, waaronder mijn zoon Mike. Alles ging goed tot enkele onverwachte tegenslagen, waaronder het recente faillissement van Thomas Cook en nu deze coronacrisis. We hebben amper klanten, want luchtvaart, toerisme, evenementen en horeca liggen stil. Als er nog klanten zijn, dan kunnen we ons werk allesbehalve veilig doen. We mogen niet stoppen en komen voorlopig niet in aanmerking voor een hinderpremie. Er is weinig overheidssteun en onze situatie is uitzichtloos. Zeker nog tot september blijft onze omzet zo goed als nul euro. Daarom hebben we zelf beslist om nu de boeken neer te leggen. Wij prijzen ons nog gelukkig, want er zijn al collega's gestorven aan deze ziekte."Kurt Ameel, zaakvoerder van Taxi Leo in Ieper, overwon onlangs het virus. Al is het natuurlijk moeilijk na te gaan hoe hij besmet raakte. "Ik ben nu volledig hersteld", zegt Kurt. "Ik ken het verhaal van collega Moons niet, maar ik kan bevestigen dat ook onze omzet gezakt is naar minder dan 5%. Het veiligheidsaspect wil ik wel nuanceren: in een busje kan een klant wel op voldoende afstand zitten. Ik heb nog mijn andere activiteit in de uitvaartzorg, maar ik kan me inbeelden dat de situatie voor voltijdse taxibedrijven rampzalig is.""Er zullen nog taxibedrijven failliet gaan", verzekert Roger. "Voor mij is dit geen drama: ik ben 69 jaar. Na 27 jaar en 12 miljoen kilometer als vrachtwagen- en autocarchauffeur wou ik dit werk graag nog doen. Het is plezant om mensen van en naar hun verlof te brengen. Klanten zijn vrienden geworden."Zoon Mike vraagt nu een uitkering aan. "Ik moet nu ander werk zoeken. Het was altijd mijn droom om chauffeur te worden. Dankzij mijn vader was dit gelukt, tot nu." (TP)