Met de relanceactie ‘100×100’ en het verblijfsarrangement ‘Winter in Ieper’ haalt Stad Ieper alles uit de kast om deze winter toeristen te lokken, al blijft covid als een donkere schaduw boven alle initiatieven hangen. “Het blijven moeilijke tijden”, zegt manager Vincent De Caluw” van Novotel Centrum Ieper, waar de actie werd voorgesteld.
Van 15 november 2021 tot en met 31 maart 2022 vindt de 12de editie plaats van ‘Winter in Ieper’. Aan deze actie nemen 10 Ieperse B&B’s, 7 hotels en 20 vakantiewoningen deel, alsook 11 restaurants, 5 musea en attracties, 2 battlefieldtours, 2 Wellness-zaken en 8 lokale handelaars. Verblijfstoeristen die minimum één nacht verblijven in één van de deelnemende logies krijgen een bonnenboek met gratis aanbiedingen zoals een welkomstdrankje, een rondleiding met de Nachtwacht en een aperitief bij de deelnemende restaurants. Er zijn ook kortingen op het In Flanders Fields Museum, Yper Museum en Hooge Crater Museum, bij brouwerijbezoek De Kazematten, bij Bellewaerde Aquapark, Battlefieldtours, winkels en wellness-zaken. De kortingen lopen op tot meer dan 35 euro per persoon.
Verblijf terugwinnen
Ook dit jaar kunnen bezoekers hun verblijf terugwinnen. “Elke bezoeker krijgt een gratis overzichtskaart die ze na hun verblijf kunnen indienen in de Dienst Toerisme”, legt schepen van Toerisme Diego desmadryl (Open Ieper) uit. “In het voorjaar van 2022 wordt hieruit een winnaar getrokken door een onschuldige hand en deze persoon wint de kost van het verblijf terug, met een maximum van 250 euro.”
Daarbij blijft het niet bij wan wie in deze periode in Ieper logeert, maakt kans om 1 van de 100 Ieperse kadobonnen met een waarde van 100 euro te winnen. Per nacht verblijf in een deelnemend Iepers hotel, B&B of vakantiewoning krijgen de toeristen een kraslot waarmee ze kans maken om 100 euro te winnen om gratis te gaan shoppen of dineren in Ieper bij de deelnemers van de Ieperse Kadobon.
10.000 euro
“Deze actie heeft een dubbel doel”, zegt Diego Desmadryl. “Enerzijds het stimuleren van een meerdaags bezoek aan onze stad in de winterperiode, ten gunste van onze logiesverstrekkers. Anderzijds de omzet bij handel en reca bevorderen door de besteding van 10.000 euro aan Ieperse kadobonnen. Na diverse succesvolle relanceacties afgelopen zomer, willen we hiermee het toerisme in onze stad in de winterperiode een boost geven. Deze actie zal dan ook gepromoot worden via een online campagne.”
Toerisme Ieper greep de voorstelling van Winter in Ieper 2021-2022 aan om aan de winnaars van vorig jaar en twee jaar geleden hun Ieperse Cadeaucheques te overhandigen. Luc Van Hoorde uit Oudenaarde verbleef tijdens Winter in Ieper 2019-2020 in Novotel Ieper Centrum en deed mee an de wedstrijd om zijn verblijf terug te winnen. Hugo Verdickt uit Wetteren verbleef vorig jaar in B&VB Ter Vesten en wint een Cadeaucheque dankzij het invullen van de enquête voor het onderzoek bij verblijfstoeristen.
Medewerkers verloren
De voorstelling vond plaats in Novotel, waar ze nog steeds de wonden likken na een bijzonder moeilijke coronaperiode. “De coronacrisis hakt er zwaar in”, vertelt Vincent Decaluwé, manager van Novotel Ieper Centrum. “Niet alleen op vlak van bezetting in het hotel, maar ook wat betreft de medewerkers. We hebben toch heel wat medewerkers verloren. Talent is weggestroomd naar andere sectoren, weg uit de horeca. Dat gaat dikwijls om mensen met meer dan tien jaar ervaring. Dat is voor ons, en ik denk ook voor veel andere hotels, een probleem om de juiste geschoolde mensen te vinden. Mensen die interesse hebben om te werken in de hotelwereld mogen zich zeker aanmelden.”
Door de verminderde bezetting moest het hotel enkele maanden de deuren sluiten. “De kosten waren zodanig hoog dat het niet meer rendabel was om open te blijven. Sinds begin mei zijn we opnieuw open en hebben we opnieuw een mooie bestendige bezetting gehad, voornamelijk inheemse toeristen. Voor corona waren het toch de Britse toeristen die het merendeel van de bezetting uitmaakte.”
Wachten op de Britten
Op die Britten blijft het wachten. “Normaal zitten we in de periode van 11 november stampvol met meestal Britse toeristen, maar dit jaar waren er merkelijk veel minder dan twee jaar geleden. Het blijven moeilijke tijden, waarin er heel veel lastminute geboekt wordt. Dat maakt het moeilijk om in te plannen. De medewerkers moeten zich blijven flexibel opstellen. Ik hoop samen met heel wat andere mensen dat we binnenkort écht kunnen spreken van een postcoronatijdperk, maar persoonlijk vrees ik dat we ook in 2022 nog steeds de uitwassen ervan zullen zien. We blijven hoopvol. We hebben net de derde fase van onze kamerrenovatie achter de rug. Volgend jaar zullen we het volledige gelijkvloers onder handen nemen. We laten ons dus niet kisten door corona en blijven investeren om klaar te zijn voor het moment waarop de markt zich weer volledig herstelt.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier