De zomervakantie staat in de startblokken. Brugge ontvangt een vijfde van haar jaarlijks aantal bezoekers in juli en augustus. Visit Bruges wil vooral met de Triënnale toeristen lokken. Terecht? Volgens hotelier Dimitri Thirion boeken weinig toeristen hiervoor een kamer.
De historische binnenstad van Brugge lokte de eerste vijf maanden van dit jaar 3,17 miljoen bezoekers, weet toerismeschepen Mieke Hoste. “Dit aantal is vergelijkbaar met dezelfde periode in 2023. Opgedeeld gaat het om 430.000 dagrecreanten, 2.340.000 dagtoeristen en 400.000 verblijftoeristen die goed zijn voor 664.000 overnachtingen.”
Twintig procent
Hoste wijst op het belang van de zomervakantie voor Brugge: “Juli en augustus zijn samen goed voor 20 procent van de bezoekersaantallen op jaarbasis. Na december zijn het de twee drukste maanden in het jaar. In 2023 verwelkomden we in de zomervakantie 1,6 miljoen bezoekers.
Juli 2023 was de maand waarin het meeste Duitsers de stad bezochten en op één na de maand waarop we het meeste Belgen en Amerikanen in Brugge telden. Augustus 2023 was dan weer de maand waarin we het meeste Nederlanders, Fransen, Spanjaarden en Italianen ontvingen.”
Bezetting
Dimitri Thirion, voorzitter van de vzw Hotels regio Brugge, beaamt die cijfers: “De Brugse hotelsector heeft zich hersteld na corona. We rekenen op een bezetting van 75 procent in juli en augustus. Dat is 10 procent meer dan het jaargemiddelde, waar we minstens naar streven om tevreden te zijn.”
“Toch stel ik vast dat we steeds meer te maken krijgen met lastminuteboekingen. Vroeger waren de hotels op zaterdagen in een topmaand als augustus altijd volzet, nu niet meer. Maar er is geen reden om te klagen. Kerstmaand december heeft wel augustus voorbijgestoken.”
Belevingen
Al een tijd zet Visit Bruges geen activerende campagnes meer op die gericht zijn op het nog meer aantrekken van bezoekers in de drukste periodes van het jaar. “We bieden wel inspiratievolle en informatieve content aan bezoekers, internationale media en sectorpartners”, zegt Mieke Hoste.
“De focus ligt op het aanreiken van kwaliteitsvolle belevingen buiten de platgetreden paden en tips om Brugge comfortabel te bezoeken. We spreken ook de al in Brugge aanwezige bezoekers aan. Onze communicatie via de eigen sociale media- en onlinekanalen blijkt effectief.”
Triënnale
Het belangrijkste cultuurproject is deze zomer de Triënnale. “Dit voegt een extra laag toe in de bezoekersbeleving maar is ook een belangrijk instrument om het toerisme in de stad ruimtelijk te spreiden en de verblijfsduur van bezoekers te verlengen. De Triënnale heeft een positief effect op de inwoners, bezoekers en ondernemers. Betekenisvol toerisme houdt rekening met die drie groepen. Het is de essentie van ons beleid”, aldus Mieke Hoste.
Visit Bruges deelt met Triënnale Brugge de ‘warme ambitie’ om het vaak overroepen toeristisch beeld van Brugge als ‘Bokrijk’ of ‘Venetië van het Noorden’ met al zijn uitwassen en negatieve impact op de bewoners te nuanceren. Burgemeester Dirk De fauw wijst er de critici geregeld op dat 6.000 Brugse families leven van het toerisme: “Het is, na de haven, het grootste bedrijf van Brugge qua tewerkstelling.”
App
Met de zomer voor de deur maakte Visit Bruges een eerste tussenstand van de inspanningen die ze leverde voor de internationale promotie van de Triënnale. De Brugse dienst voor toerisme investeerde daarin ruim de helft van haar jaarbudget van 400.000 euro.
Er werden 70 buitenlandse journalisten uitgenodigd, een zestalige micro-site en een app-wandeling uitgedokterd voor de ‘culturele meerwaardezoekers’. Inmiddels namen meer dan 7.000 nieuwsgierige bezoekers de tijd om Brugge anders te ontdekken via de Triënnale Brugge-wandeling op de Visit Bruges Route App.
Nice to have
Komen toeristen naar Brugge enkel voor de Triënnale? Hotelier Dimitri Thierion betwijfelt dit: “Dit is nice to have, maar de meeste hotelgasten zijn niet eens op de hoogte. Canadezen en Amerikanen hebben hun verblijf al lang op voorhand geboekt, nog voor de communicatie voor de Triënnale in gang schoot.”
“Of de Olympische Spelen in Parijs en het EK in Duitsland Deze zomer een negatieve impact hebben? Sportliefhebbers zijn een ander publiek dan Brugge-bezoekers. Het weer is van groter belang. Als het maanden regent, zoeken Duitsers en Nederlanders zuidelijker oorden op voor hun citytrips”, aldus Thirion.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier