Supra Bazar genomineerd voor Ambassadeur van Bedrijvig West-Vlaanderen: “Van fopspeen tot seniorentelefoon: bij ons vind je echt álles”

De broers Lowie en Bavo Vanhalst springen indien nodig graag bij in de Supra-Bazar-winkels. © Joke Couvreur
Philippe Verhaest

Wie wordt de opvolger van Emma Meesseman als West-Vlaams Ambassadeur? Dat komen we te weten op 27 november, maar die avond wordt ook een onderneming bekroond. KW gaat samen met de Provincie, Radio2 en Focus-WTV opnieuw op zoek naar de Ambassadeur voor Bedrijvig West-Vlaanderen. In aanloop naar deze verkiezing stellen we elke week een van de zes genomineerde bedrijven voor. Maak kennis met Supra Bazar.

Toen Marcel Vanhalst op 24 oktober 1964, samen met zijn echtgenote Margriet Odin en broer Michel, in de Wevelgemse deelgemeente Gullegem een Stock Américain oprichtte, had hij nooit durven dromen dat hun geesteskind zestig jaar later een absoluut begrip in West-Vlaanderen zou zijn.

Vandaag telt Supra Bazar vijf vestigingen – in Gullegem, Harelbeke, Hulste, Tielt en het Oost-Vlaamse Lievegem – en heeft het met Kabine in Oostende en Koksijde twee eigen babyzaken – een derde is op komst – én nam het in maart 27 Dreambaby-filialen van Colruyt Group over.

“We hebben 450.000 items op voorraad, waarvan er minstens 200.000 à 250.000 regelmatig in de rekken roteren, naast een vast aanbod van 50.000 artikelen”

Bij Supra Bazar en Kabine zijn 250 mensen aan de slag, – heeft 260 medewerkers op de loonlijst staan. De gezamenlijke jaaromzet bedraagt 123 miljoen euro en elke tak heeft een meer dan volwaardige webshop die op volle toeren draait.

Circle of life

“Wij baseren ons op de circle of life”, leggen ceo Bavo (37) en coo Lowie Vanhalst (34) uit. De broers vormen de derde generatie binnen het familiebedrijf en hebben de blik meer dan ooit op de toekomst gericht. “Bij ons vind je voor elke levensfase echt alles onder één dak. Van fopspeen tot seniorentelefoon en alles wat daartussen zit. Of om het in officiële termen te omschrijven: we zijn een multimerkenwinkel die zich op de non-foodcategorie focust.”

© Joke Couvreur

De succesformule is eenvoudig te verklaren. “Onze lokale verankering is erg belangrijk voor ons. Elk filiaal is langs een invalsweg gesitueerd, zeer goed te bereiken én heeft voldoende parkeermogelijkheden. We hebben 450.000 items op voorraad, waarvan er minstens 200.000 à 250.000 regelmatig in de rekken roteren, naast een vast aanbod van 50.000 artikelen.”

“En onze webshop, die eigenlijk onze zesde volwaardige winkel is, herbergt altijd het volledige aanbod. We maken er een erezaak van om iedereen zo goed mogelijk bij te staan.”

De basis van Supra Bazar is al zestig jaar dezelfde. “Mensen helpen en hen gelukkig maken. Maar ondernemen op zich is wel een pak complexer geworden”, glimlachen de broers. “Gelukkig kunnen we terugvallen op onze geschiedenis en de ervaring van de vorige generaties. Er zijn veel meer parameters om rekening mee te houden, maar onze focus ligt altijd prioritair op de klant. Die een correcte prijs serveren voor een kwaliteitsvol product, daar is het ons om te doen.”

Die klant heeft een erg divers profiel. “Van 0 tot 99 jaar. Dat mag je zelfs letterlijk nemen. Supra Bazar verbindt generaties. Veel klanten kwamen hier als kind samen met hun ouders over de vloer. Nu komen ze zelf met hun eigen kroost. Een mooier compliment kunnen we ons niet indenken.”

“Bij Dreambaby nemen we onze West-Vlaamse aanpak mee. ‘Deuredoen, met gezond boerenverstand”

De komende jaren wil Supra Bazar verder groeien. “Op een organische manier. Onze panden zijn gemiddeld tussen de 8.000 en 10.000 vierkante meter groot, het is dus niet evident om zomaar een nieuwe locatie te ontwikkelen. We willen vooral het Kabine-verhaal stappen laten zetten en ons huidige aanbod versterken.”

Trots op afkomst

Dat Supra Bazar nu kans maakt om Ambassadeur van Bedrijvig West-Vlaanderen te worden, vinden Lowie en Bavo een hele eer. “We zijn trots op onze afkomst. Dit is een op-en-top West-Vlaams familieverhaal, al zijn we dankzij onze activiteiten bij Dreambaby nu in heel Vlaanderen actief.”

“Daar nemen we onze West-Vlaamse nuchterheid en no-nonsense aanpak mee. Deuredoen, met gezond boerenverstand. En door beide voeten óp de werkvloer te houden. Als het op zaterdagmiddag erg druk is, springen we met plezier zelf even bij aan een van de kassa’s. Niets leuker dan zoveel mensen hier tevreden buiten zien stappen.”

© Joke Couvreur