Stad Kortrijk zet in op take-away met premies tot 750 euro

Archiefbeeld - Na de eerste lockdown mochten alle horecazaken een groot terras buiten plaatsen, ook dat was een van de maatregelen van de stad in de hoop de verliezen voor de sector te beperken. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Naar goede gewoonte blijven ze bij stad Kortrijk niet bij de pakken zitten nu er opnieuw strengere coronamaatregelen gelden. Het stadsbestuur kondigde dinsdagmiddag een extra injectiepremie (bovenop de steun van de federale en Vlaamse regering) van 500 euro aan voor horecazaken en bedrijven in de evenementensector. Wie take-away voorziet krijgt daar nog eens 250 euro bovenop. De premie spenderen kan alleen bij andere Kortrijkse handelaars.

Sinds gisteren (maandag) gelden er opnieuw strengere coronamaatregelen in ons land. Cafés en restaurants moeten voor minstens een maand dicht en de evenementensector heeft minder perspectief dan ooit. Om beide sectoren een hart onder de riem te steken, trekt stad Kortrijk tot 300.000 euro uit. Ze zijn de eerste stad in Vlaanderen die met extra steunmaatregelen komt. En dat is trouwens niet de eerste keer. Tijdens de eerste lockdown spendeerden ze zo’n 538.000 euro aan premies en promoties.

Waardebon

Concreet kunnen zowel horecazaken als bedrijven uit de evenementensector die op het grondgebied van Kortrijk gelegen zijn, rekenen op een premie van 500 euro. Ze hoeven die enkel aan te vragen. Restaurants die kunnen bewijzen dat ze aan take-away of thuislevering doen, kunnen daarbovenop nog eens een premie krijgen van 250 euro. Iedereen die recht had op een premie van Vlaanderen, komt ook in aanmerking voor de Kortrijkse premie.

Het gaat om injectiepremies. Dat wil zeggen dat de zaakvoerder geen cash in hun handen krijgen. Ze krijgen wel een bon die ze kunnen besteden bij een andere Kortrijkse handelaar. Die handelaars moeten zich wel eerst registreren op de website van Stad Kortrijk. “We hebben dat systeem tijdens de vorige premieronde ook gebruikt en dat werkt heel goed”, benadrukt schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester). Handelaars mogen de bon spenderen aan wat ze willen. Willen ze daar hun kinderen eten mee geven? Dat kan.”

“Bovendien merken we dat de Kortrijkse handelaars elkaar op die manier leren kennen. Dat soort netwerken kan in de toekomst van onschatbare waarde zijn”, vult schepen van Financiën Kelly Detavernier (N-VA) aan.

Gratis advies

Maar het stadsbestuur wil niet alleen geld investeren. Ze willen handelaars vooral ook leren zichzelf opnieuw uit te vinden. De crisis is immers nog lang niet voorbij. “Om dat te bereiken hebben we vijf bureaus geselecteerd die Kortrijkse handelaars kunnen helpen met hun online aanwezigheid”, legt schepen Vandendriessche uit.

“Leren werken met je Facebookpagina? Een Instagramaccount opstarten? Je website vernieuwen? Dat kan allemaal op kosten van de stad. Wij hebben met die vijf bureaus een raamcontract afgesloten. Elke Kortrijkse handelaar kan bij hen terecht voor drie sessies van in totaal vijf uur, op kosten van de stad.” Het gaat om Hummingbirds, LikeWize, Mex United, Think Edge en GBL Studio, allemaal gevestigd in de ruime regio rond Stad Kortrijk.

Een keer per waak take-away

Er komt ook een nieuwe website waar de stad alle take-away adressen gaat bundelen. “Daar zullen Kortrijkzanen kunnen zoeken per categorie en per locatie. Pas op, wij zijn niet de nieuwe Deliveroo. Bestellen zal dus wel moeten via het restaurant in kwestie. Maar we willen deze lijst wel maken omdat we merken dat veel restaurants niet willen werken met die apps. Ze moeten daar tot 30 procent van hun inkomsten afgeven.

Schepenen Arne Vandendriessche en Kelly Detavernier stelden meteen ook het nieuwe logo voor de campagne voor.
Schepenen Arne Vandendriessche en Kelly Detavernier stelden meteen ook het nieuwe logo voor de campagne voor.© AN

Tot slot lanceert het stadsbestuur een grootschalige campagne op sociale media, in het straatbeeld en het stadsmagazine. “Daarin willen we mensen aanmoedigen om minstens een keer per week voor take-away te kiezen”, aldus de schepen. “Dat zou zo’n 50.000 bestellingen betekenen voor onze horecazaken op een week. En dat is wat ze echt nodig hebben. Jongeren hebben dat al wel in de vingers, maar veel Kortrijkzanen bestellen zelden tot nooit iets om af te halen of aan huis te leveren.”

Moed in de schoenen

“Wij voelen ook wel dat bij iedereen een beetje de moed in de schoenen zakt. En dat is begrijpelijk. Maar als stadsbestuur twee opties. Ofwel klaag je mee, ofwel biedt je tegengewicht. Wij hebben dan wel geen invloed op de federale beslissingen, maar we kiezen toch resoluut voor dat laatste”, verklaart hij de stevige investering.

Tijdens de vorige premieronde deelde de stad al 1.000 euro uit aan 310 horecazaken. Daarnaast werd ook al 212.000 euro aan injectiepremies voor winkels gespendeerd en 16.500 euro aan dezelfde premies voor de evenementensector. “Dat was eigenlijk minder dan verwacht”, aldus schepen Detavernier. “We hoeven dus geen extra budget uit te trekken voor de nieuwe maatregelen. Voor ons plan ‘Een weg uit de crisis’ trokken we immers ruim een miljoen euro uit. Daar is nog genoeg van over. Alle uitbetalingen zijn trouwens ondertussen afgerond.”

Wie een premie wil aanvragen moet nog geduld oefenen tot 10 november. Het plan moet immers nog goedgekeurd worden in de gemeenteraad van 9 november. Alle informatie zal wel vanaf 1 november te vinden zijn via de website van Stad Kortrijk.

Samen vechten

Unizo reageert alvast enthousiast op het plan van de stad. “Elke duw in de rug van stad Kortrijk is er een die we met Unizo graag versterken”, aldus Ann Coussement, voorzitter van Unizo Kortrijk. “Samen vechten voor onze Kortrijkse horeca, dat is wat we nu moeten doen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier