De boodschap dat de winkel ermee ophoudt, verscheen deze morgen in de etalage van verschillende zaken in ons land. Boekhandel Het Paard van Troje in Gent bijvoorbeeld bracht dezelfde boodschap. Veel voorbijgangers keken verbaasd op en ook de mensen van zelfstandigenorganisatie Unizo Kortrijk betuigden hun spijt op sociale media.
...

De boodschap dat de winkel ermee ophoudt, verscheen deze morgen in de etalage van verschillende zaken in ons land. Boekhandel Het Paard van Troje in Gent bijvoorbeeld bracht dezelfde boodschap. Veel voorbijgangers keken verbaasd op en ook de mensen van zelfstandigenorganisatie Unizo Kortrijk betuigden hun spijt op sociale media.Gelukkig blijkt het om een ludieke actie van Unizo te gaan. Met Winkelhier willen ze mensen aanmoedigen om lokaal te kopen. "Dat schokeffect is nodig. Anders zou deze boodschap uiteindelijk wel eens waarheid kunnen worden. Winkelen in eigen land rendeert en is nodig", klinkt het. In de Korte Steenstraat staan op dit moment een drietal handelszaken leeg. Kortrijk kampt al een tijdje met leegstand in het centrum. "Wat we als consumenten - en dat zijn we tenslotte allemaal - te weinig beseffen, is dat we zelf mee de oorzaak zijn van die evolutie", benadrukt Wouter Blomme, directeur Unizo West-Vlaanderen. "Niet het feit dat we meer online kopen is het probleem. Wel het gemak waarmee we dat in het buitenland doen. Meer dan de helft van de aankopen die de Belg online doet, gebeuren in het buitenland. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Dat draagt dus niet bij aan onze welvaart.""Consumenten moeten zeker niet alleen winkelhieren om louter economische redenen", voegt hij daar nog aan toe. "Shoppen in de winkels van hier is ook gewoon leuk. Het is duurzaam en je krijgt er een heel persoonlijke service door betrokken ondernemers en hun medewerkers, met kennis en expertise." Ondertussen prijkt er op de etalage van Brooklyn een nieuwe set stickers: 'Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier' luidt de boodschap. "We staan helemaal achter de actie", aldus Joke Tack (30), de manager van de winkel. "Het gaat dan wel goed met onze winkels, maar we zien dat dat elders niet altijd het geval is. Bovendien voelen we de concurrentie van bijvoorbeeld een Zalando wel."De boodschap hing amper een halve dag aan het raam van de winkel, maar ze weekte toch heel wat reactie los. Mensen op sociale media hadden snel door dat het om een ludieke actie ging. "Maar onze klanten kwamen toch ongerust binnen om te vragen wat er aan de hand was. En ook onze buren van De Haen lieten weten enorm opgelucht te zijn. Ze hadden deze nacht geen oog dicht gedaan (lacht)."Unizo stelt heel wat promomateriaal ter beschikking van de winkeliers, zoals stickers en zakken. Die zullen koopjesjagers binnenkort in het straatbeeld zien verschijnen. "De campagne is ook een oproep naar de beleidsmakers: de concurrentiepositie van Belgische retailers moet versterkt worden om ervoor te zorgen dat we competitief kunnen zijn met het buitenland. Voor elke nieuwe maatregel, verbod, bijdrage, taks, verplichting of controle moet onderzocht worden of dit een gelijk speelveld garandeert voor Belgische en buitenlandse aanbieders, voor grote en kleine ondernemers", besluit Unizo.(AN)