Met de slimme winkelkar wil supermarktketen Colruyt de manier waarop we boodschappen doen, revolutionair vernieuwen. Het systeem is voorlopig enkel in de vestiging in Halle beschikbaar, een uitrol in West-Vlaanderen is nog niet meteen aan de orde. “We willen eerst focussen op de filialen waar we minder makkelijk voldoende personeel vinden.”
Het systeem van de slimme winkelkar werd vorig jaar als pilootproject in de Colruyt van Halle in Vlaams-Brabant gelanceerd. “Onze eigen mensen hebben het uitvoerig getest”, legt persverantwoordelijke Patricia Verdoodt uit. “Zo konden we het verder op punt zetten en sinds gisteren is het in Halle voor alle consumenten beschikbaar.”
Het concept is even eenvoudig als geniaal: via de Xtra-kaart of -app kan de Smart Cart, zoals de slimme winkelkar officieel heet, geactiveerd worden. Je boodschappenlijstje verschijnt op de display van de kar en je winkelwagentje scant automatisch de barcode van alle producten die je uit de rekken neemt. Wanneer je je lijstje hebt afgewerkt, kan je aan een smart kassa betalen.
Versterking
“In Halle zullen er een tien- tot vijftiental slimme winkelkarren beschikbaar zijn”, vervolgt Verdoodt. “Als we merken dat het systeem in de smaak valt en veelvuldig gebruikt worden, zullen we het project ook in andere vestingen implementeren. We focussen daarbij eerst op de plekken waar het iets moeilijker is om voldoende personeel te vinden.”
“Het is niet onze bedoeling om de mensen aan onze kassa’s te vervangen door slimme winkelwagens. We willen het sociale aspect van boodschappen nooit uit het oog verliezen” – Patricia Verdoodt, persverantwoordelijke Colruyt Group
“Het is immers niet onze bedoeling om de mensen aan de kassa’s volledig te vervangen door Smart Carts: we beschouwen dit eerder als een aanvulling en versterking. Per Colruyt zullen er maximaal twintig procent slimme winkelwagens en dito kassa’s te vinden zijn. Het sociale aspect van boodschappen doen, willen we nooit uit het oog verliezen. Veel mensen slaan graag een praatje aan de kassa en er zal ook altijd een bevolkingsgroep zijn die liever analoog blijft winkelen.”
32 vestigingen in West-Vlaanderen
Uiteindelijk is het de bedoeling om het verhaal landelijk uit te rollen. “West-Vlaanderen is op vandaag nog niet meteen aan de orde”, klinkt het nog. “Maar de kans is uiteraard reëel dat er op termijn slimme winkelkarren in een van onze 32 West-Vlaamse vestigingen zullen rondrijden.”