P & O Ferries zet de twee schepen van de lijn Zeebrugge-Hull te koop. De Pride of Bruges en Pride of York zijn gesignaleerd in het aanbod een Duitse scheepsmakelaar. De zusterschepen dateren van 1987 en voeren van 2002 tot 2020 dagelijks tussen Zeebrugge en Hull.
Het ziet er niet naar uit dat P&O Ferries een nieuwe start zal geven aan de lijn Zeebrugge-Hull, een dienst voor passagiers en vrachtwagens die eind december 2020 werd opgedoek. De twee zusterschepen Pride of Bruges en Pride of York doken immers op in het verkoopaanbod van scheepsmakelaar Global Ferry & Cruise Shipbrokers uit het Duitse Hamburg. Prijzen worden niet genoemd.
Elke avond afvaart
Op verkoopfoto’s is het logo van rederij P&O Ferries gewist, zoals gebruikelijk op commerciële beelden. Maar het uitzicht en de technische gegevens stemmen perfect overeen met de twee zogenaamde ‘ropaxen’, gemengde schepen voor roro en passagiers. Momenteel is er weinig internationale vraag naar schepen van dit type. De kans bestaat dat een schroothandelaar met het beste bod voor één of twee keer 6.400 ton wint.
De Pride of Bruges en Pride of York zijn 179 meter lang, 25 meter breed en kunnen een duizendtal reizigers te slapen leggen. In het ruim is er plaats voor 2,6 kilometer voertuigen, omgerekend een 850-tal personenwagens. De schepen werden in 1987 gebouwd en voeren van 2002 tot eind 2020 dagelijks tussen Zeebrugge en Hull. Elke avond vertrok er een schip in Zeebrugge, het andere schip vertrok in Hull. Tegen het ontbijt waren de passagiers ter plaatse. De Pride of Bruges ligt momenteel aan de ferryterminal in Zeebrugge, de Pride of York bevindt zich in Rotterdam.
Definitief einde
In 2017 investeerde de Britse rederij P&O Ferries – onderdeel van Dubai Ports World – nog 10 miljoen euro in een grondige renovatie. In de hoogdagen maakten jaarlijks 300.000 passagiers gebruik van deze dienst. Ondanks de goede bezetting van de transportplaatsen had de dienst voor passagiers te lijden onder de concurrentie van goedkope vluchten. De onzekerheid door de aankomende brexit en de coronapandemie gaven de genadeslag. Eind december stopte de roro/passagiersdienst Zeebrugge-Hull definitief. P&O Ferries vaart wel nog met containers naar Hull en met onbegeleide trucklading naar Tilbury (Londen) en Teesport (Middlesbrough).
Deze week bevestigde CEO van de haven van Zeebrugge Tom Hautekiet dat er intens gezocht wordt naar een nieuwe speler voor Britse trafiek van begeleide vracht en indien mogelijk passagiers . “We spreken enerzijds met verdelers van goederen naar het Verenigd Koninkrijk over hun scheepsbehoefte en anderzijds met rederijen over hoeveel vracht ze nodig hebben om rendabel te kunnen varen”, klinkt het. (RJ)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier