“Niemand was echt enthousiast over de komst van Ikea. En toch kwam het als een grote verrassing dat de Zweedse meubelgigant de plannen voor een grote winkel in onze regio opborgen.” Aan het woord is burgemeester van Wevelgem Jan Seynhaeve. Zijn Kortrijkse collega Vincent Van Quickenborne knoopt wel gesprekken aan met de directie om een kleinere stadswinkel naar Kortrijk te halen.
Hoewel het dossier al vier jaar aansleept, wijzigde Ikea deze week plots van koers. “Het concept van de hele grote ruimtes is voorbijgestreefd”, klonk het als reden. In december werd al besloten om geen tweede vestiging in Antwerpen te bouwen. Het bedrijf richt zich meer op e-commerce, waarbij de klanten de bestelde goederen kunnen afhalen bij kleinere vestigingen.
Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD) reikt Ikea alvast de hand. “Het stadsbestuur van Kortrijk was van bij het begin tegen bijkomende retail naast een Ikea. Dat zou de handel in het hart van tal van gemeentes schaden. We zijn wel bereid om samen te kijken of een stadswinkel in het centrum – wat al in Hamburg bestaat – mogelijk is.”
Mobiliteitsprobleem blijft
Burgemeester van Wevelgem Jan Seynhaeve (CD&V) geeft toe toch enigszins verrast te zijn. Hij gelooft ook dat de problemen die zich stelden rond de mobiliteit in de omgeving, de beslissing van de Zweedse meubelgigant beïnvloed hebben. “Persoonlijk denk ik ook dat de MER-studie (milieueffectenrapport, red.) zijn impact had. Die moest nagaan welk effect de inplanting van een dergelijk groot woonwarenhuis zou hebben op het milieu en de mobiliteit. Er was sprake van 26.000 auto’s die wekelijks Ikea zouden bezoeken. Ik kon geen realistische oplossing vinden voor dat mobiliteitsprobleem zonder een ingrijpende aanpak van het af- en oprittencomplex in Gullegem.”
De studie, die werd bekostigd door Ikea, wordt nu vanzelfsprekend afgebroken. “Op vlak van mobiliteit stellen zich aan die op- en afritten inderdaad een aantal problemen, die met de komst van Ikea misschien een oplossing hadden gekregen. Al was die nog heel veraf.”

“De beslissing om de verbinding tussen de R8 en de A19 in Gullegem aan te pakken, die blijft. Die werken zouden eind 2018, begin 2019 starten. En we blijven ijveren voor een extra afrit naar het industrieterrein in Gullegem zodat het vrachtverkeer niet langer het kruispunt op de verbindingsweg tussen Wevelgem en Gullegem op moet.”
Weinig enthousiasme
“Onze inwoners waren ook niet per definitie tegen”, stelt burgemeester Seynhaeve. “Maar anderzijds heb ik heel weinig pro-argumenten gehoord.” Ikea gaf van in het begin aan dat zijn komst extra belastingen en tewerkstelling zou meebrengen en bovendien het imago van Wevelgem een boost zou geven. “Het is niet denkbeeldig dat Ikea zijn werknemers een eind uit de buurt diende te gaan zoeken, wat dan weer extra verkeer zou meebrengen. Trouwens, wij zijn net op zoek om onze verschillende kernen te versterken. We bieden premies aan voor wie zich in het centrum van de verschillende deelgemeenten wil vestigen.”

Rechtszekerheid
De vzw EensgezOnd, opgericht door enkele buren uit Ter Biest, nam het voortouw in de reactie tegen de bouwplannen van Ikea in Wevelgem. De burgerorganisatie beklemtoont dat ze in eerste instantie ijveren voor het behoud van open ruimtes en een leefbare omgeving. “We waren blij, uiteraard, maar een complete verrassing is het niet”, zegt een opgeluchte Frank Haelewijn. “Er waren een aantal signalen dat Ikea een andere koers wou varen. Ten eerste was er het bericht dat er geen tweede grote vestiging komt in Antwerpen. Kort daarop verliet de persoon die de projecten voor nieuwe grote vestigingen begeleidde, het bedrijf. En tenslotte gaf Carrefour het signaal dat hypermarkten niet de toekomst zijn. Een grote retailpartner naast Ikea leek zo een stuk minder vanzelfsprekend.”
Ondanks het nieuws van deze week, blijft Ter Biest wel ingekleurd als een gebied met ‘bijzondere potenties’. “Wij willen graag rechtszekerheid”, beklemtoont Frank. “Voorlopig ben ik niet bang dat er snel andere kandidaten komen. Er is immers heel wat gebeurd. Er werden voorwaardelijke koopovereenkomsten afgesloten met de grondeigenaars. Dit gaat nu allemaal niet door, de hele historie zal zijn sporen nalaten. Die mensen gaan zich niet snel een tweede keer laten overhalen.”
(Stefaan Lernout en Mieke Verhelle)