Unizo kritisch voor Black Friday: “Het is eerder Black November. En dat zorgt voor zwarte sneeuw”

Black Friday beperkt zich al even niet meer tot één dag, maar beslaat de hele maand november. "En dat zorgt voor heel veel druk", vindt UNIZO West-Vlaanderen. (foto Unsplash)
Philippe Verhaest

Black Friday staat voor de deur, maar die is volgens Unizo uitgegroeid tot een volledige koopjesmaand. “Het gaat eerder over Black November”, zegt West-Vlaams voorzitter Herman Hillaert. ” Dit ondermijnt de kwaliteit, marges en de lokale economie.” De ondernemersorganisatie vraagt dringend maatregelen.

Uit een bevraging van Unizo West-Vlaanderen blijkt dat heel wat kmo-handelaars bewust niet meer deelneemt aan Black Friday, vooral door de extreme prijzenslag en de druk op hun rendabiliteit.

“Wat ooit een gerichte stockactie was zoals de solden, is nu een permanente kortingsdruk zonder context. Black November lijkt een koopje, maar het is een dure rekening die later bij ons allemaal terechtkomt. Daarom vragen we een strikte handhaving van de regels rond prijsaanduiding, productvereisten en verkoop met verlies. Ook bij internationale webshops”, zegt voorzitter Herman Hillaert.

Verborgen kosten


Black Friday is zijn eigen doel compleet verloren”, kinkt het verder. “In de Verenigde Staten dient het als een eenmalige stockactie na Thanksgiving, vergelijkbaar met onze solden. Hier is het, door de druk van enkele giganten, verworden tot een marketinggewoonte die weken aanhoudt en ondernemers dwingt tot steeds diepere kortingen.”

Black November lijkt een koopje, maar het is een dure rekening die later bij ons allemaal terechtkomt”

“De consument ziet misschien een aantrekkelijke prijs, maar die heeft toch vaak een verborgen kost: zowel in kwaliteit, materialen en arbeidsomstandigheden als in maatschappelijke en economische impact.”

“Daarnaast vloeit een groot stuk van de Black November-omzet naar buitenlandse platforms. Een lokale ondernemer herinvesteert elke euro hier, buitenlandse spelers doen dat niet. Black November lijkt een koopje, maar het is een dure rekening die later bij ons allemaal terechtkomt.”

Helft lokale handelaars neemt niet deel

De UNIZO-bevraging wijst uit dat 1 op 2 kmo-handelaars in West-Vlaanderen bewust past voor Black Friday. “Niet omdat ze geen klanten willen aantrekken, maar omdat het evenement voor hen een risico is in plaats van een opportuniteit.”

“Met vier duidelijke redenen: de negatieve prijzenslag dwingt hen om mee te gaan in steeds diepere kortingen, de marges die nu al op het randje zitten, de wil om overconsumptie niet verder aan te wakkeren, en de groeiende weerstand tegen een Amerikaanse hype die compleet is ontspoord.”

“Black November holt stap voor stop de ruggengraat van onze lokale winkelstraten uit”

Wie toch deelneemt aan Black Friday, kiest daar vaak niet vrij voor. “Onze leden klagen over de negatieve impact die deelname heeft op hun winkel, maar ze voelen zich toch verplicht om deel te nemen omdat iedereen het doet. Het is meegaan of achterblijven.”

“Black November holt stap voor stap de ruggengraat van onze winkelstraten uit. Economisch verdwijnt de brutomarge, waardoor ondernemers minder kunnen investeren in vernieuwing, groei en jobs. Tegelijk vloeit een groot deel van de omzet weg naar internationale webshops, geld dat niet terugkeert naar onze eigen economie.”

Gelijke concurrentie nodig

Unizo vraagt dringend maatregelen. “Strikte en gelijke handhaving van de regels rond prijsaanduiding, een verbod op verkoop met verlies en productvereisten voor alle webshops. Ook de internationale platforms. Er moet ook een actieve controle op misleidende kortingen en artificiële prijsverhogingen komen en er moet eerlijke en gelijke concurrentie afgedwongen worden.”

“Vandaag moeten Belgische handelaars zich houden aan strenge regels rond prijsaanduiding, productveiligheid, sociale normen en verkoop met verlies. Terwijl internationale platforms diezelfde regels op grote schaal omzeilen.”

Koop lokaal

Black Friday is voor veel kmo’s al een moeilijk extraatje, besluit Hillaert. “Black November is dat zeker. Als consument denk je soms dat je geld bespaart, maar goedkoop is zelden een goede koop. En als je met korting koopt, koop dan lokaal. Dat geld blijft hier, financiert onze voorzieningen, onze zorg, onze infrastructuur.”

“Bewustzijn en evenwicht, daar pleiten wij voor. Niet tegen kortingen, wel tegen een systeem dat zichzelf opvreet. Want uiteindelijk betalen we allemaal de rekening.”

Partner Expertise