Op de Nacht van de Makers in Brugge kregen acht makers het kwaliteitslabel ‘Handmade in Brugge’ en ontving goudsmid Lore De Backer de ‘Prijs Jonge Makers’. Het opmerkelijke hebbeding The Bruges Fourchette, een frietvorkje in de vorm van het Belfort, werd er uitgeroepen tot ‘Most Wanted Souvenir’.
Op de binnenkoer van het Belfort, die momenteel opmerkelijk ingericht is met een installatie in het kader van de Triënnale, vond de eerste editie van de Nacht van de Makers plaats. Heel wat Brugs makerstalent viel er in de prijzen.
Bedoeling van het initiatief is om lokaal ambachtelijk talent in de kijker te zetten. Acht makers ontvingen er het label ‘Handmade in Brugge’. Dit label staat voor kwaliteit en geeft in eerste instantie aan dat deze makers pure ambachtsmensen zijn.
Volgende makers kregen het label officieel overhandigd: Choc’Lat Port, Dumon Chocolatier, Handgemaakt geluk (handgesneden houten lepels en kommen), Maillots Pavlova Costume Design, Matubu Coffee, Mytle Makes & Mends (creatieve herstelservice voor kledij), Van Krieken x Llukaj (juwelenontwerpers) en zalmrokerij Wymo. Samen met hun 94 collega’s die reeds eerder het label kregen, zijn deze makers te zien in de nieuwe editie van de gratis Handmade in Brugge stadsgids, die onder andere te verkrijgen is in het Sashuis, de shop van Handmade in Brugge (Wijngaardplein 14).
Most Wanted Souvenir
De Republiek, TURBO en Handmade in Brugge lanceerden vijf jaar geleden ook de Prijs Jonge Makers, gericht op ambachtsmensen jonger dan dertig jaar. Bedoeling is hen een duw in de rug te geven bij hun ondernemerschap én hun ambacht. De prijs gaat dit jaar naar goudsmid Lore De Backer. Lore is een klassiek geschoolde goudsmid en maakt door haar extra opleiding Industrieel Productontwerp vlot gebruik van moderne technieken. Recent lanceerde ze haar eigen merk. Ten slotte is er nog de Most Wanted Souvenir van Brugge. Designers uit Brugge en omstreken werden vorig jaar al uitgedaagd om een nieuw, duurzaam souvenir voor Brugge te ontwerpen. Deze prijs gaat naar The Bruges Fourchette van Nikolaas Pruuost, Nathalie Serfranckx en Björn Van Houtte. Het gaat concreet om een elegant en degelijk uitgevoerd frietvorkje in de vorm van het Belfort. Door middel van hun prijs gaan de ontwerpers nu aan de slag om dit souvenir ook effectief te commercialiseren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier