Uitbaters van Autartika pakken uit met een boerderijklas: “Perfect mogelijk om sommige vakken binnen het landbouwthema te betrekken”

Autartika-uitbaters Tineke Delaere en Stijn Cottenier: binnenkort een boerderijklas rijker. © GGM
Georges Gielen
Georges Gielen Medewerker KW

Tijdens het voorjaar van 2025 besliste de provincie West-Vlaanderen om zo’n 29 vernieuwende landbouwprojecten te subsidiëren die het platteland veerkrachtiger, duurzamer en aantrekkelijker moeten maken. Eén project is de oprichting van een heuse landbouwklas in biohoeve Autartika in Doomkerke. “Als alles vlot gaat, starten we in september”, vertelt Autartika-uitbater Stijn Cottenier.

In totaal krijgen 29 landbouwprojecten voor zo’n 1,1 miljoen euro steun dankzij de LEADER-subsidies en het provinciaal reglement Plattelandsstrategie Zuid-West-Vlaanderen. Dat gaat onder meer om pluktuinen, vergroening van dorpskernen, muzikale workshops of deelwagensystemen. In Wingene werd de oprichting van een boerderijklas in een biohoeve goedgekeurd. “Wij hebben basisschool De Linde voorgesteld om in onze biohoeve een tent op staken op te stellen zodat daar regelmatig boerderijklassen kunnen georganiseerd worden”, legt Stijn Cottenier uit. “Directeur Annelies Devolder was meteen enthousiast en dus hebben we dit project – in het kader van de LEADER-subsidies – ingediend. Met succes.”

September

De precieze modaliteiten zoals hoe vaak, hoelang en onder welke omstandigheden de lessen in biohoeve Autartika zullen gegeven worden, moeten nog meer in detail besproken worden. “Als alles naar wens verloopt, zouden we in september met de lessen kunnen beginnen”, vertelt Cottenier. “De tent moet nog wel aangekocht worden en in principe is het wel de bedoeling om vooral van mei tot september landbouwklassen te organiseren. Niet zozeer in de winter. Maar wellicht kunnen we in september-oktober toch al een eerste keer van start gaan.”

Breed

Stijn Cottenier ziet landbouweducatie verder dan alleen praten over groenten en seizoenen. “Het is perfect mogelijk om ook vakken als wiskunde, taal of wetenschappen binnen het landbouwthema te betrekken”, vindt Cottenier. “Op die manier leren kinderen spelenderwijs én praktisch meer over de natuur en worden ze dichter bij de seizoenen betrokken. Bovendien zie ik ook mogelijkheden voor volwassenen, ’s avonds en tijdens de weekends.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise