Kortrijks modebedrijf Modeno is Trends Gazelle: “Een schouderklop voor het hele team”

Bij Modeno is intussen de tweede generatie aan de slag. V.l.n.r: Julie Notredame, Paulien Rubbrecht, Petra De Wilde en Luc Notredame. © GF
Philippe Verhaest

Modeno uit Kortrijk levert al jarenlang modeaccessoires aan bekende ketens als Inno en e5, maar is ook zelf actief in de retailsector en heeft al een kwarteeuw het bekende merk Formen in portefeuille. De laatste jaren wist het familiebedrijf een gestage groei neer te zetten en is ook de tweede generatie stilaan stevig verankerd. Met andere woorden: een terechte Trends Gazelle. “We beschouwen deze prijs als een enorme erkenning.”

Voor de geboorte van Modeno moeten we terug naar 1991. Luc Notredame (62) en Petra Dewilde (58) trekken naar Turkije om er een partij van om en bij de tachtig lederen jassen aan te schaffen en die daarna in eigen land aan gespecialiseerde boetieks te verkopen.

Het echtpaar, allebei een ingenieursdiploma op zak, had toen al flink wat ervaring opgedaan bij UCO Textiles, destijds een van de grote vlaggenschepen van de Vlaamse textielsector.

“We betrekken onze opvolgers steeds meer bij elke keuze”

“We wilden echter ons eigen verhaal schrijven”, klinkt het. “Ons assortiment groeide met hemden en pulls, maar om in volume toe te nemen, gingen we op zoek naar grotere winkelketens om een partnership mee aan te gaan.”

Zo kwam al snel het voormalige E5 Mode – nu e5 – in beeld. “We konden focussen op modeaccessoires als foulards, sjaals, handschoenen, dassen, sokken, riemen…” Later werden daar ook namen als Makro en Inno aan toegevoegd. “We zijn trots dat we meer dan dertig jaar later nog steeds met e5 en Inno samenwerken.”

Steunpilaren

Anno 2024 is Modeno op vier fronten te vinden. Naast groothandel in modeaccessoires heeft het bedrijf ook vijf winkels van het Nederlandse merk NZA, New Zealand Auckland, in franchise. “Die runnen we in Sint-Truiden, Oostende, Aalst, Leuven en Waasland Shopping in Sint-Niklaas.”

Verder verdelen ze als agentuur bij exclusievere boetieks zogenaamde Britse en Ierse heritage-merken, maar een absolute mijlpaal in de Modeno-geschiedenis is terug te vinden in 1999. “Toen konden we Formen overnemen, een Belgische winkelketen die gespecialiseerd is in herenhemden. De toenmalige eigenaars wilden hun bedrijf van de hand doen en aangezien ze een van onze klanten waren, kenden we het merk door en door. We hebben toen geen seconde getwijfeld. Formen vormt al 25 jaar een van onze absolute steunpilaren.”

Met Formen heeft Modeno elf fysieke verkooppunten in Vlaanderen en draait de sterk uitgebouwde webshop op volle toeren. “Het doet ons na al die jaren nog altijd erg veel deugd wanneer we mensen zien die een van de door ons verdeelde merken dragen.”

Tweede generatie

Dat ze zich vanaf nu een Trends Gazelle mogen noemen, is een erkenning voor het harde werk van de voorbije 33 jaar. “Een schouderklopje voor ons hele team. Elk jaar gaan er vele tienduizenden kledingstukken en nog meer accessoires van ons over de (digitale) toonbank, een aantal dat jaar na jaar verder stijgt.

“Elk jaar gaan er vele tienduizenden kledingstukken en nog meer accessoires van ons over de (digitale) toonbank, een aantal dat jaar na jaar verder stijgt”

Modeno – de naam verwijst trouwens naar Mode Dewilde Notredame – is op vandaag een mooie designstoel die op verschillende solide poten rust en we verder willen uitbouwen.”

Daarvoor is sinds enkele jaren de tweede generatie aan boord. “In de zomer van 2020 versterkte onze dochter Julie (28) onze rangen en eind 2022 kwam ook onze schoondochter Paulien Rubbrecht (27) aan boord. Met méér dan volle goesting kunnen we onze blik vol op de toekomst richten.”

Digitalisering

En die speelt zich steeds meer online af. “Julie en Paulien bekommeren, samen met het trouwe en bedreven team, zich sterk over onze verdere digitalisering, de uitbouw van onze webshop en onze aanwezigheid op sociale media. Als nichespeler in de markt van modeaccessoires willen we nog verdere stappen zetten en onze klanten blijven ontzorgen.”

Luc en Petra zijn van plan om nog heel wat jaren aan boord te blijven. “De drive is nog steeds erg groot, maar we betrekken onze jonge opvolgers uiteraard steeds meer bij de strategische keuzes die we nemen. Ons nu al dagelijks gesteund voelen door de volgende generatie, is een erg fijn gevoel.”