
Sinds enkele weken heeft Menz zijn kindje Kidz opgeslorpt. Joy Dusbaba (39) en Jessica Vermeersch (36) zijn voortaan samen te vinden in Menz, waar ze zich nog meer als belevingswinkel willen uiten. “Naast kledij en gadgets komt er nu ook een speciale geurafdeling in de winkel.”
De winkels Menz en Kidz zijn al gedurende een decennia een begrip aan de kust. Joy Dusbaba was voor een job in de verkoop bij wijze van spreken in de wieg gelegd. De anekdotes, dat zijn vader John al tijdens z’n voetbalcarrière bij onder meer Anderlecht vanuit zijn autokoffer en ook materiaalhok allerhande dingen verkocht, zijn meer dan bekend. Samen met mama Miriam verhuisden ze naar de kust om kledij op de markten te verkopen. “Als klein ventje ging ik toen al vaak mee met hen. Uiteindelijk startten ze een kledingzaak in de Vlaanderenstraat. Pas later zijn ze verhuisd naar hun huidige locatie in de Kapellestraat. Ik heb dus heel mijn jeugd niets anders gekend. De winkel was zeven dagen op zeven open.”
Storemanager
Na zijn studies deed Joy zijn eerste werkervaring op bij Springfield om daarna door te groeien als storemanager bij Tommy Hilfiger. Ondertussen leerde hij Jessica Vermeersch kennen die toen al enkele jaren bij Rituals werkte. “Daar ik af en toe in de winkel van Knokke moest bijspringen en ze daar ook een kinderafdeling hadden, trok ik mijn stoute schoenen aan en vroeg aan onze patron waarom er in Oostende enkel een volwassenafdeling was. Hij daagde me uit zelf één uit de grond te stampen en op enkele dagen tijd was het beklonken. Het pand waar Ultimo vroeger in huisde, leek me ideaal en Kidz was geboren. Toen ik in 2018 vernam dat iets verder in de straat dit pand vrijkwam, hebben we geen moment getwijfeld. We waren klaar voor een nieuwe stap en dus een tweede winkel. Het concept dat we wilden brengen, hadden we al een tijdje in ons hoofd. Menz moest meer een belevingswinkel worden waar men ongedwongen nieuwigheden kon ontdekken. We hadden in Parijs ‘Colette’ als voorbeeld genomen. We waren er beiden verzot op. De manier waarop ze hun bezoekers als het ware op ontdekkingsreis doorheen de shop loodsten, was uniek.”
“Gastvrijheid en vriendelijkheid waren van begin af aan ook onze grootste troef. Natuurlijk geloofden we ook in het product dat we verkochten. Forceren tot kopen, wilden we absoluut vermijden. Het moest meer dan enkel wat advies geven zijn. In de kinderwinkel hadden we spelletjescomputers zoals je destijds in de lunaparken vond. Ook snoepjes of kleine gadgets zorgden ervoor dat de kinderen veel liever bij ons kwamen dan in een traditionele winkel.”
“Na negen jaar en ook einde huurcontract hebben we samen beslist om ons volledig op Menz te concentreren. We hebben nog zoveel plannen dat we een beetje uit ons kindje Kidz gegroeid zijn. Als koppel op steeds twee verschillende locaties bezig zijn, brengt vooral veel beperkingen met zich mee. Nu we deze beslissing genomen hebben, kunnen we onze nieuwe stappen eindelijk realiseren. Zo zal Jessica onder andere met een volledige geurafdeling starten. Haar jarenlange ervaring van bij Rituals komt nu goed van pas.”
Banden smeden
Dat Menz veel meer dan een simpele fashionstore is, staat buiten kijf. Eens men binnen komt, lijkt het wel een ontmoetingsplaats waar men heel wat bekenden tegen het lijf loopt. Af en toe pakt Joy uit met iets volledig ‘out of the blue’. Zo stonden er al heel wat bekende dj’s zoals Dimaro of Marcus Toast het beste van zichzelf te geven.
“Ik werk met heel wat Oostendenaars samen. Er zijn enkele dj’s waarmee we een speciale, exclusieve lijn uitbrengen. Dit blijven leuke momenten die we maar al te vaak op sociale media, zoals Instagram delen. Het belang van deze kanalen wordt nog te vaak onderschat. Het moet niet altijd de winkel zijn die in beeld komt. Daarnaast zijn ook heel wat horecazaken, zoals onder meer beachbars, door mij aangekleed. Zelfs op festivals zie je vaak personeel of organisatoren met Menz-kledij rondlopen. Als trotse Oostendenaar werk ik graag mee aan het smeden van banden met elkaar. In plaats van elkaar te beconcurreren, is het toch veel aangenamer dan we elkaar een duwtje in de rug geven. Verkopen is een punt, maar vriendschap is minstens even belangrijk. En hoe men het ook bekijkt: een mens houdt graag eens van verandering en dat is precies wat ik hen met mijn winkel wil toe aanzetten”, besluit Joy Dusbaba. (John Loncke)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier