Kanaal Roeselare-Leie moet internationale poort worden: duurzame ontsluiting bedrijven

Het kanaal Roeselare-Leie. (Foto Frank)
Stefan Vankerkhoven

De Provincie West-Vlaanderen overlegt met ondernemers uit de Roeselaarse regio om meer gebruik te maken van het kanaal Roeselare-Leie. Die moet een duurzame internationale poort worden, in de hoop dat er minder vrachtwagens op onze autostrades komen en er steeds meer gebruik gemaakt wordt van de milieuvriendelijker binnenwateren.

Het kanaal Roeselare-Leie zal uitgerust worden met sensoren. Die nieuwe ontwikkeling meldde gedeputeerde Jean de Bethune aan raadslid Kurt Himpe (N-VA) op vragen tijdens de provincieraadszitting donderdagnamiddag in het Boeverbos.

“Er zal hiervoor samengewerkt worden met Flanders Make, een onderzoekscentrum voor industriële innovatie. Daarmee zou het kanaal omgevormd worden tot een intelligente verkeersader”, verduidelijkt Kurt Himpe.

Verkeersader

“Het kanaal Roeselare-Leie is een bijzonder belangrijke verkeersader en de aanwezigheid van twee binnenvaartterminals in Roeselare en Wielsbeke is een sterke troef. De River Terminal Roeselare kampt wel met kinderziektes, met enkele problemen met vergunningen”, vernam provincieraadslid Kurt Himpe. “Met de exploitant zal overlegd worden voor de verdere ontwikkelingen.”

Er wordt ook gestart met het actief contacteren van bedrijven in de ruime regio van het kanaal Roeselare-Leie om meer gebruik te maken van de waterweg voor het vervoer van grondstoffen. Gedeputeerde Jean de Bethune had al informele gesprekken met bedrijfsleiders.

Dit jaar maakten 87 industriële bedrijven en 75 rederijen en transporteurs gebruik van de River Terminal Roeselare. 15 industriële bedrijven doen een beroep op de River Terminal Roeselare.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise