Voka West-Vlaanderen waarschuwt: de economische gevolgen van deze crisis zullen zwaarder wegen dan die van de financiële crisis in 2008. "In het begin van de crisis in 2008 zagen we een terugval van meer dan drie procent, nu is er sprake van een inzinking van 13 procent", rekende Bert Mons van Voka West-Vlaanderen uit.

Chris Van de Voorde van JuuNoo, producent van slimme kantoorwanden in Kortrijk bevestigt dat we op een recessie afstevenen. Maar hij heeft een plan om die terugval niet alleen in volume maar ook in tijd te beperken.

Helden van de Economie

"Laat ons vooraf duidelijk stellen dat wij ons - in alles wat we doen en voorstellen - houden aan de 'regels van Van Ranst'. Als iedereen die kan en mag aan de slag blijven dat nu ook doet, dan beperken we nu al de impact van deze gezondheidscrisis op onze economie van straks. Uiteraard staan de gezondheidswerkers voorop, maar ook de talloze productiemedewerkers, de transportwerknemers, de mensen uit de distributie en de voeding zijn op dit moment onze helden. Wij noemen ze onze Helden van de Economie", legt Chris Van de Voorde uit.

Vanzelfsprekend is het niet, voor geen enkel bedrijf, om in productie te blijven. "We maakten het hier vorige week mee," zegt hij, "dat op donderdag onze belangrijkste toeleverancier afhaakt en op vrijdag een andere. Dan vloek je uiteraard, maar dan komt het erop aan om door te gaan."

Tijd voor focus

Door te gaan om wat te doen? Als de toelevering stilvalt, als klanten hun bestelling in de wacht zetten, rest niet zoveel meer om door te gaan?

"Daarover gaat ons voorstel nu net. Elk bedrijf, iedere ondernemer heeft op zijn planning niet-dringende maar wel belangrijke zaken staan voor zijn onderneming. Ik geef een voorbeeld: wij willen overschakelen op een slim systeem voor datamanagement, zodat we kunnen afstappen van Excel en andere papieren en zo efficiënter kunnen werken eens alles weer op volle toeren draait. Zo'n omschakeling is niet niets en verloopt in normale tijden bij wijze van spreken tussen de soep en de patatten. Nu hebben we de tijd én de focus om die omschakeling door te voeren. Idem voor de verkoopplanning. De sales draaien nu noodgedwongen op een laag pitje. Dan is dat een uitgelezen moment om een salesplan bij te sturen en tot in de punten voor te bereiden. Kortom, er is nu een uitgelezen kans om je bedrijf strategisch klaar te stomen voor als de economie weer aantrekt," legt Chris Van de Voorde uit.

Hij heeft daarvoor zelfs een getuigenisfilmpje voor het internet gemaakt, dat intussen vlot verspreid is geraakt.

Zet de #HeldenVanDeEconomie in de bloemetjes!

De huidige Coronacrisis kan onze economie op lange termijn juist versterken. Door te focussen op belangrijke, niet-dringende dingen en onze helden van de economie. In dit filmpje licht JuuNoo-founder Chris Van de Voorde zijn visie toe. Steun jij ook onze #HeldenVanDeEconomie? Neem een foto & tag ze! #HeldenVanDeEconomie #HerosOfTheEconomy #TogetherAgainstCorona

Geplaatst door JuuNoo op Zondag 22 maart 2020

Veel ondernemingen hebben het nu lastig. Producties vallen stil, bestellingen gaan in de wacht, maar een groot deel van de kosten valt niet weg. Het plan van JuuNoo is er vooral een voor gezonde bedrijven, die over een buffer beschikken?

Chris Van de Voorde: "Door de keuze die wij in het verleden hebben gemaakt, kunnen wij de komende maand of twee maanden inderdaad gebruiken om te focussen op die niet-dringende plannen. Maar het blijft een lastige periode en ik begrijp dat niet elke onderneming dat op die manier kan. Maar voor bedrijven die het wel kunnen raad ik aan: ga slim om met de tijd die vrijkomt door het wegvallen van wat anders zo dringend is. Want die niet-dringende zaken die wij nu aanpakken, zullen, zodra ze op punt staan, wel tijd en geld opbrengen."

Nuchtere en harde werkers

Hij gaat zelfs ver in zijn plannen hierover. "Maak keuzes en ga er dan keihard voor. Op die manier komen we niet alleen de coronacrisis te boven, maar staan we er over enkele maanden beter voor dan voorheen", zegt hij hoopvol.

JuuNoo - het bedrijf is genoemd naar zijn kinderen Juul en Noor - werkt momenteel met zes medewerkers en er worden nog twee mensen aangeworven. "Het is nu het moment om te laten zien dat wij, nuchtere en harde werkers, echte Helden van de Economie kunnen zijn," besluit hij. (JG)

Voka West-Vlaanderen waarschuwt: de economische gevolgen van deze crisis zullen zwaarder wegen dan die van de financiële crisis in 2008. "In het begin van de crisis in 2008 zagen we een terugval van meer dan drie procent, nu is er sprake van een inzinking van 13 procent", rekende Bert Mons van Voka West-Vlaanderen uit.Chris Van de Voorde van JuuNoo, producent van slimme kantoorwanden in Kortrijk bevestigt dat we op een recessie afstevenen. Maar hij heeft een plan om die terugval niet alleen in volume maar ook in tijd te beperken."Laat ons vooraf duidelijk stellen dat wij ons - in alles wat we doen en voorstellen - houden aan de 'regels van Van Ranst'. Als iedereen die kan en mag aan de slag blijven dat nu ook doet, dan beperken we nu al de impact van deze gezondheidscrisis op onze economie van straks. Uiteraard staan de gezondheidswerkers voorop, maar ook de talloze productiemedewerkers, de transportwerknemers, de mensen uit de distributie en de voeding zijn op dit moment onze helden. Wij noemen ze onze Helden van de Economie", legt Chris Van de Voorde uit.Vanzelfsprekend is het niet, voor geen enkel bedrijf, om in productie te blijven. "We maakten het hier vorige week mee," zegt hij, "dat op donderdag onze belangrijkste toeleverancier afhaakt en op vrijdag een andere. Dan vloek je uiteraard, maar dan komt het erop aan om door te gaan."Door te gaan om wat te doen? Als de toelevering stilvalt, als klanten hun bestelling in de wacht zetten, rest niet zoveel meer om door te gaan?"Daarover gaat ons voorstel nu net. Elk bedrijf, iedere ondernemer heeft op zijn planning niet-dringende maar wel belangrijke zaken staan voor zijn onderneming. Ik geef een voorbeeld: wij willen overschakelen op een slim systeem voor datamanagement, zodat we kunnen afstappen van Excel en andere papieren en zo efficiënter kunnen werken eens alles weer op volle toeren draait. Zo'n omschakeling is niet niets en verloopt in normale tijden bij wijze van spreken tussen de soep en de patatten. Nu hebben we de tijd én de focus om die omschakeling door te voeren. Idem voor de verkoopplanning. De sales draaien nu noodgedwongen op een laag pitje. Dan is dat een uitgelezen moment om een salesplan bij te sturen en tot in de punten voor te bereiden. Kortom, er is nu een uitgelezen kans om je bedrijf strategisch klaar te stomen voor als de economie weer aantrekt," legt Chris Van de Voorde uit.Hij heeft daarvoor zelfs een getuigenisfilmpje voor het internet gemaakt, dat intussen vlot verspreid is geraakt. Veel ondernemingen hebben het nu lastig. Producties vallen stil, bestellingen gaan in de wacht, maar een groot deel van de kosten valt niet weg. Het plan van JuuNoo is er vooral een voor gezonde bedrijven, die over een buffer beschikken?Chris Van de Voorde: "Door de keuze die wij in het verleden hebben gemaakt, kunnen wij de komende maand of twee maanden inderdaad gebruiken om te focussen op die niet-dringende plannen. Maar het blijft een lastige periode en ik begrijp dat niet elke onderneming dat op die manier kan. Maar voor bedrijven die het wel kunnen raad ik aan: ga slim om met de tijd die vrijkomt door het wegvallen van wat anders zo dringend is. Want die niet-dringende zaken die wij nu aanpakken, zullen, zodra ze op punt staan, wel tijd en geld opbrengen."Hij gaat zelfs ver in zijn plannen hierover. "Maak keuzes en ga er dan keihard voor. Op die manier komen we niet alleen de coronacrisis te boven, maar staan we er over enkele maanden beter voor dan voorheen", zegt hij hoopvol. JuuNoo - het bedrijf is genoemd naar zijn kinderen Juul en Noor - werkt momenteel met zes medewerkers en er worden nog twee mensen aangeworven. "Het is nu het moment om te laten zien dat wij, nuchtere en harde werkers, echte Helden van de Economie kunnen zijn," besluit hij. (JG)