“Innovatie zit zéér diep in ons DNA geworteld”: technologiebedrijf Barco viert negentigste verjaardag

“We blijven op zoek naar nieuwe, baanbrekende toepassingen”, zeggen Inge Govaerts en Liesbet Soenens. © Kurt Desplenter
Philippe Verhaest

In 1934 hield ene Lucien De Puydt de Belgian American Radio Corporation boven de doopvont, kortweg Barco. Negentig jaar later is de kleine radioproducent van destijds uitgegroeid tot een toonaangevende wereldspeler in de entertainment-, gezondheids- en bedrijfswereld. Maar nog altijd bewust stevig verankerd in de West-Vlaamse klei. “‘Made in Belgium’ is een keurmerk. Daar moeten we collectief trots op durven zijn.”

De late jaren twintig van de vorige eeuw. In de juwelierszaak van zijn vader in hartje Poperinge verkoopt de jonge Lucien De Puydt enkele zelfgemaakte radiotoestellen. Hij startte met het assembleren van kristalontvangers en verkocht vanaf 1928 radio’s onder de merknaam Stellavox.

De zaken gingen goed en Luciens activiteiten zwengelden steeds meer aan, wat op 12 september 1934 leidde tot de oprichting van de Belgian American Radio Corporation. De term American verwees naar het feit dat de allereerste toestellen ook Amerikaanse onderdelen, zoals lampen, bevatten. Tijdens het eerste officiële Barco-jaar werden al 2.000 radio’s geproduceerd. En verkocht.

“De start van een wereldwijd succesverhaal”, zeggen woordvoerder Inge Govaerts (50) en Liesbet Soenens (51). Die laatste leidt het Experience Center in The Circle, het hoofdkwartier van Barco in Kortrijk, in goede banen.

“We hebben onszelf altijd opnieuw uitgevonden en net dat stapje voor op de markt willen zijn”

“Eigenlijk is Barco de voorbije negentig jaar altijd en overal aanwezig geweest in het leven van ontelbaar veel mensen. Zichtbaar via onze producten – onder andere radio’s, jukeboxen (de legendarische Barco-O-Matic uit 1951, red.) en televisies – maar evengoed minder opvallend dankzij onze achterliggende technologieën. Het feit dat we de voorbije negen decennia meer dan negenhonderd patenten op onze naam hebben, zegt iets over hoe we hier werken.”

“Innovatie zit al sinds dag één zeer diep in ons DNA geworteld. We hebben onszelf altijd opnieuw uitgevonden en net dat stapje voor op de markt willen zijn. Pionieren, met andere woorden.”

Lady Gaga

De lijst met baanbrekende ontwikkelingen is dan ook ellenlang. In 1949 rolden de eerste Barco-televisies van de band, dertien jaar later waren de Kortrijkzanen de eersten om de draadloze afstandsbediening op de wereld los te laten. In 1966 lanceerde Barco met The Traveller de draagbare televisie en in 1979 volgde de eerste videoprojectie voor vliegtuigen.

In het hoofdgebouw van Barco zit een indrukwekkende immersive room, waar het bedrijf haar kunde kan etaleren.
In het hoofdgebouw van Barco zit een indrukwekkende immersive room, waar het bedrijf haar kunde kan etaleren. © Kurt Desplenter

Eind jaren 80 boog Barco zich al over 3D-animatie en in 1992 werd de lcd-technologie er verfijnd. In 2012 lanceerde het bedrijf zijn eerste 4K-laserprojector voor de bioscoopwereld en datzelfde jaar zag ook ClickShare het levenslicht: een revolutionair presentatie- en vergadersysteem voor de bedrijfswereld. De vele innovaties schonken het bedrijf wereldfaam.

“We speuren de markt altijd af naar nieuwigheden”, klinkt het. “Vandaag zijn een op twee bioscoopzalen ter wereld powered by Barco. Maar ook de medische wereld dragen we een warm hart toe. Zo wordt onze technologie gebruikt bij het visualiseren van mammografieën.”

“In Kortrijk maken we onder andere alles voor de entertainmentsector. ‘Made in Belgium’ is voor onze klanten een echt keurmerk”

Van gigantische ledwalls op concerten van U2, Lady Gaga en Justin Timberlake over het belevingsmuseum Kortrijk 1302 in de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Barco’s thuisstad tot optische beeldvorming in de medische sector en de schermen van control rooms van luchthavens, energiecentrales, verkeerscentrales en politiezones: Barco doet het allemaal.

“En in alles wat we ondernemen, willen we de beste zijn. Net daarom zetten we zo fel in op onderzoek en ontwikkeling. Onze R&D-afdeling telt meer dan 1.000 mensen, op een totaal van 3.200 werknemers.”

Academy Award

De Barco-producten zijn in ruim negentig landen terug te vinden. Veertig procent is voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten bestemd, evenveel gaat naar de Verenigde Staten en twintig procent richting Azië.

Een beeld van negentig jaar geleden: het pand in Poperinge waar de fundamenten voor Barco gelegd werden.
Een beeld van negentig jaar geleden: het pand in Poperinge waar de fundamenten voor Barco gelegd werden. © Barco

“We hebben productiefaciliteiten in China, de States, Italië, Taiwan en India, maar onze grootste site staat hier in Kortrijk. Hier maken we bijvoorbeeld alles voor de entertainmentsector. Made in Belgium is voor onze klanten een echt keurmerk. Daar moeten we collectief trots op durven zijn. Daarom blijven we ook bewust hier verankerd. In Kortrijk zijn 1.200 mensen van 29 verschillende nationaliteiten aan de slag – wereldwijd gaat het om 48 nationaliteiten. Onze knowhow en ervaring zit gewoon hier.”

Getuige daarvan ook de twee Emmy Awards die Barco in 1988 en 2015 in de wacht sleepte. “En in februari van dit jaar mochten we zelfs een Academy Award in ontvangst nemen: de Scientific and Engineering Award voor ons baanbrekend werk in lasertechnologie in de bioscoopsector. Een prachtige erkenning.”

De komende jaren wil Barco de internationale kaart blijven trekken, met een duidelijke focus op duurzaamheid. “Zo hebben we concrete plannen om een eigen windturbine te installeren en willen we zo energiezuinig werken. Zowel op vlak van productie, verpakking als hoe onze apparaten werken. En we blijven op zoek naar nieuwe, baanbrekende toepassingen. Dat zijn we aan onze stichter verplicht.”

© Kurt Desplenter
© Barco
© Barco
© Barco
© Barco