P&O Ferries verkoopt Pride Of Bruges en Pride Of York aan Groep MSC: zusterschepen stomen naar Italië

Het einde van de Pride of Bruges in Zeebrugge: het logo van P&O Ferries op de romp en de schoorsteen wordt overschilderd.© Port of Zeebrugge Fanpage
Het einde van de Pride of Bruges in Zeebrugge: het logo van P&O Ferries op de romp en de schoorsteen wordt overschilderd.© Port of Zeebrugge Fanpage
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Het tijdperk van de veerdienst Zeebrugge-Hull is definitief voorbij. Diverse bronnen bevestigen dat P&O Ferries de twee zusterschepen verkocht aan de groep MSC. Die zal ze gebruiken voor haar Italiaanse rororederij GNV. Na 20 jaar dagelijkse aanwezigheid vertrekken de mascottes van Zeebrugge binnenkort naar de Middellandse Zee. Het logo werd overschilderd, er kwam een Italiaanse bemanning aan boord en de brandstoftanks zijn gevuld.

Binnenkort kunnen we niet meer spreken van de Pride of Bruges en Pride of York maar van de GNV Antares en GNV Aries. Dat worden de nieuwe namen van de schepen in de vloot van de Italiaanse rederij Grandi Navi Veloci (GNV). Bij het drukken van dit artikel hadden P&O Ferries en GNV nog niet officieel op het nieuws gereageerd. Maar volgens betrouwbare bronnen in de havengemeenschap is de verkoop aan de groep MSC waartoe GNV behoort, helemaal rond.

Mascottes van Zeebrugge

Hiermee verdwijnt een brok maritieme geschiedenis uit Zeebrugge én België. Toen P&O Ferries eind 2020 definitief stopte met de verbinding Zeebrugge-Hull, betekende dit ook het einde van de laatste passagiersverbinding tussen België en de Britse eilanden. Volgens de rederij maakte de dienst al jaren verlies en gaven de coronapandemie en de nakende Brexit de genadeslag. Van 2002 tot 2020 groeiden de Pride of Bruges en Pride of York met hun dagelijkse overvaarten uit tot de favoriete mascottes van Zeebrugge. P&O Ferries blijft vanuit Zeebrugge wel onbegeleide trailers en containers overzetten naar Hull, Tilburry (Londen) en Teesport (Middlesbrough).

Geen heropstart

Sinds januari lag de Pride of Bruges stil aan de Leopold II-dam. Zusterschip Pride of York wachtte in Rotterdam op haar nieuwe lot. Ondanks een verzoek van het havenbestuur en talrijke emotionele oproepen om de passagiersdienst na de coronapandemie weer op te starten, stelde P&O Ferries de vaartuigen te koop bij een Duitse scheepsmakelaar.

Het zijn geen mastodonten van schepen maar ook geen kleintjes: 179 meter lang, met plaats voor een 1.000-tal passagiers en 850 personenwagens. In hun nadeel speelt dat ze al 34 jaar oud zijn. Dat is een eeuwigheid in de sterk gemoderniseerde passagiersscheepvaart. Vier jaar geleden liet P&O Ferries de interieurs vernieuwen om maximaal nog eens vijf jaar mee te kunnen gaan.

“Mogelijk worden beide schepen ingezet op de dienst tussen Napels en Palermo”

Scheepsliefhebbers die vreesden voor verkoop aan een sloper, haalden eind maart opgelucht adem. Toen raakte bekend dat er onderhandeld werd met de Italiaanse rederij Grandi Navi Veloci. Vrijdag kwam een ‘hard’ teken van de verkoop: het logo op de schoorsteen en de letters van P&O op de romp van de Pride of Bruges werden overschilderd. Hetzelfde gebeurde in Rotterdam met de Pride of York.

Sinds het weekend kwam een nieuwe, Italiaanse bemanning aan boord en maandagavond lag brandstoftankschip Inventor langszij. Alles wijst op een vertrek heel binnenkort. Op het moment dat u dit artikel leest, is het schip mogelijk al naar Italië vertrokken..

Oudgedienden

Grandi Navi Veloci betekent letterlijk ‘grote snelle schepen’. GNV werd in 1992 in Genua opgericht en vaart passagiers en vracht over de Middellandse Zee. De rederij heeft een netwerk van diensten tussen Italië, Frankijk, Spanje, Tunesië, Marokko en Albanië. Rond 2010 werd GNV opgenomen in de groep Mediterranean Shipping Company (MSC) van de Italiaanse familie Aponte. MSC is na het Deense Maersk de tweede grootste containerrederij ter wereld en is ook met cruiseschepen een vaste gast in Zeebrugge.

“GNV telt in de vloot van 12 schepen al een aantal oudgedienden van de Noord-Europese wateren. Wellicht worden één of beide van de Zeebrugse schepen ingezet op de dienst tussen Napels en Palermo”, vernemen we nog van een insider.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier