“Het afgelopen jaar presteerden de havenarbeiders 380.000 shiften, een ongezien record. Met zijn allen braken we voor het eerst door het glazen plafond van 50 miljoen ton goederen”, zegt Apzi-Voka-voorzitter Marc Adriansens. Op de nieuwjaarsbijeenkomst van de havengemeenschap van Zeebrugge luisterde een stampvolle zaal aandachtig naar de plannen voor dit jaar en de nabije toekomst.
Liefst 600 deelnemers kwamen naar de nieuwjaarsbijeenkomst van de havengemeenschap van Zeebrugge. Die werd na twee jaar coronastilte opnieuw door bedrijvenvereniging Apzi-Voka georganiseerd, dit keer voor het eerst in het nieuwe Bruges Meeting en Convention Center (MCCC).
Glazen plafond
“2022 was voor de havenbedrijven een uitzonderlijk jaar, ondanks de nasleep van corona, verstoringen van de wereldwijde logistieke ketens, de krapte op de arbeidsmarkt enzovoort. Sommigen spreken zelfs van een ‘pandemie van crisissen’. Maar onze bedrijven hebben met de typische West-Vlaamse ondernemingszin alles overleefd en deden zelfs goede zaken. We kunnen met zekerheid stellen dat Zeebrugge het glazen plafond van 50 miljoen ton goederen glansrijk overschreed”, sprak voorzitter Marc Adriansens van Apzi-Voka. Het exacte cijfer is onbekend omdat Port of Antwerp-Bruges alleen totaalcijfers publiceert.
Tussen de plezante filmpjes met comedian Kevin Rombaux – alias de Mugge van Brugge – als havenarbeider, werd er ook ernstig gesproken. Volgens de cijfers van de Centrale van Werkgevers Zeebrugge (Cewez) presteerden de havenarbeiders een recordaantal van 380.000 shiften. Dat was bijna 10 procent meer dan in 2021 en zelfs 22 procent meer dan in 2020.
Arbreidskrachten
“Dat is bijzonder goed maar het is wel een heet hangijzer om aan voldoende arbeidskrachten te geraken. We hebben momenteel 2.282 erkende havenarbeiders en 650 arbeiders voor algemene logistieke diensten. Om aan de behoefte voor groei en vervanging van pensioenen te voldoen, moet Cewez dit jaar meer dan 700 mensen aanwerven en opleiden: 365 havenarbeiders en evenveel logistiekers en gelegenheidshavenarbeiders. Daarnaast heeft ook VDAB 1.045 andere vacatures”, zegt Adriansens. Tegen de Vlaamse Havendag op 7 mei lanceert de havengemeenschap een gezamenlijke campagne om verse krachten te lokken.
Op de eerste nieuwjaarsbijeenkomst na de havenfusie, maakte ondervoorzitter en burgemeester Dirk De fauw een balans. “Links en rechts kreeg ik het verwijt dat we Brugge voor een zak geld aan Antwerpen verkocht hebben. Maar al van bij het begin zien we de voordelen van samenwerking. Wij vullen elkaar aan en versterken elkaar, zowel vandaag in containers en roro als in toekomst voor hernieuwbare energie. We merken dat Port of Antwerp-Bruges internationale weerklank heeft. Bijvoorbeeld Chinese automerken komen uit eigen beweging aankloppen.”
Sluis versnellen
Grote aandacht ging naar de grote rol in de energiemarkt. “Als gevolg van de oorlog in Oekraïne draait onze LNG-terminal op maximale capaciteit. Hier passeert dagelijks het energie-equivalent van 50 kerncentrales, waarvan een groot part naar Duitsland”, zegt Peter Verhaeghe, chief technical officer van Fluxys.
Apzi-Voka vraagt aan de Vlaamse overheid om het complex project Nieuwe Sluis Zeebrugge te versnellen. “Zoals het nu loopt, zou de werf tot eind 2037 duren. Maar bijna 15 jaar is veel te lang voor de omwonenden en de bedrijven.” In een videoboodschap engageerde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open-VLD) zich alvast om nog in 2023 tot een definitief projectbesluit te komen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier