De bouw van de nieuwe, tweede zeesluis in Zeebrugge wordt met minstens een jaar vertraagd tot ten vroegste na 2025. De locatie op de oude Visartsluis blijft beslist maar er moet onverwacht meer onderzoek gebeuren voor de verschillende alternatieven van techniek en omringende wegen. Hierdoor durven Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters en haar administratie (Open Vld) zelfs geen einddatum meer te noemen.
‘Nieuwe Sluis Zeebrugge’ is het eerste project dat de procedure van de complexe projecten volgt en dat zich in de uitwerkingsfase bevindt. “De keerzijde van dit pioniersschap is dat het projectteam tegen onverwachte zaken aanloopt. Momenteel moeten heel veel inrichtingsalternatieven onderzocht worden maar dat vraagt meer tijd en studiewerk, terwijl de studiebureaus nu al overbevraagd zijn en ook kampen met een krapte op de arbeidsmarkt”, zegt Vlaams minister Peeters.
Pas wanneer alle onderzoeksresultaten er zijn, kunnen alle inrichtingsalternatieven voor de Visartsluis de omringende wegen met elkaar vergeleken worden. “De keuze van het inrichtingsalternatief verschuift daardoor naar eind 2022 (een jaar later dan de jongste planning, red.). Daarna volgen nog de detailstudies van onder meer de technische aspecten. Deze vertraging heeft ook een invloed op de volgende stappen. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer de Vlaamse regering een projectbesluit kan nemen. Het is wel duidelijk dat de uitvoeringsfase niet meer in deze regeerperiode (tot in 2024) kan plaatsvinden”, zegt Peeters.
Twee decennia besprekingen
“Deze vertraging is bijzonder spijtig maar we begrijpen het”, reageert CEO Tom Hautekiet van het havenbestuur van Zeebrugge. “Het kabinet en de administratie durven er niet langer een datum op te kleven. Maar we onthouden vooral dat het project zelf niet in vraag gesteld wordt: de nood aan een nieuwe, tweede sluis blijft overeind en de locatie blijft verankerd.”
“De eerste spadesteek kan niet meer in deze regeerperiode (2024) plaatsvinden.”
Het is nu maar de vraag of de volgende Vlaamse regering na de verkiezingen van 2024 het engagement voor een nieuwe sluis onverminderd zal verderzetten. Na twee decennia besprekingen is de eerste spadesteek alwéér op de lange baan geschoven, tot spijt van de havenbedrijven die hard verlangen naar een nieuwe, performante tweede sluis. Met dit uitstel kopen de actievoerders tegen een nieuwe Visartsluis opnieuw tijd maar allicht zijn zij ook liever gediend met duidelijkheid dan met aanhoudende onzekerheid. Vanaf 2020 zou er opnieuw een participatiemoment plaatsvinden, waarbij de alternatieven aan het publiek voorgelegd worden.
(RJ)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier