Haven Oostende erg tevreden met geboekte resultaten in 2024

Voorzitter Haven Oostende Charlotte Verkeyn en CEO Dirk Declerck kunnen positieve groei- en financiële cijfers voorleggen. © ML
Marc Loy
Marc Loy Medewerker KW

Met 8.311 scheepvaartbewegingen, een toegevoegde waarde van 1,232 miljard euro, een tewerkstelling van bijna 10.000 directe in indirecte jobs en een hoog investeringsritme, boekte Haven Oostende in het voorbije jaar het beste financiële resultaat ooit.

Haven Oostende kan prat gaan op een winstgroei die zich al zes jaar op rij doorzet met een gemiddelde winst (telkens voor belastingen) van 1.502.057 euro per jaar en in 2024 het tot nu toe beste financiële resultaat met een winst van 2.687.328 euro.

Ook haar dochterondernemingen Multitech met en bedrijfsopbrengst van boven de 3 miljoen euro en REBO – herbevestigen dat de financiële resultaten van de haven drastisch verbeterd zijn. Zeker sinds de aandelen van de REBO-terminal in handen zijn van Haven Oostende. Ook in de luwe jaren, zonder de bouw van offshore windmolenparken, rendeert de terminal door het aantrekken van zwaarlastentrafiek. Ook kleindochteronderneming OSSCO maakte met haar stuwadooractiviteit en terminaloperaties in het eerste jaar al winst, ondanks de prognose van een significant verlies in de opstartperiode. “De goede resultaten maken het mogelijk om een ongekend hoog investeringsritme te handhaven”, aldus Charlotte Verkeyn (N-VA), schepen en voorzitter van Haven Oostende. “Dit beleid versterkt de toekomstperspectieven en komt de jobcreatie in en rond de haven ten goede.”

En, vervolgt Dirk Declerck: “De winst wordt verder geïnvesteerd in de verdere uitbouw van de haven met prioritair aandacht voor veiligheid, gezondheid en milieu en het verbeteren van de infrastructuur en het patrimonium in de periode 2019-2024 voor een bedrag van 36.145.201 euro.”

Nieuw kaaimuurproject

“We zijn geen wereldhaven, maar streven ernaar om wereldtop te zijn in nichegroeimarkten die complementair zijn met de andere Vlaamse Zeehavens. We zijn daarbij, de groeimotor en knooppunt van de blauwe economie.”

En Declerck benadrukt nog eens het belang van de aanleg van een nieuwe 6,7 ha grote terminal met 400 meter kaaimuur in de luwte van de oostelijke dam in de voorhaven voor blauwe economie-activiteiten. “Het is cruciaal dit project te realiseren voor de start van de bouw van de Prinses Elisabeth-zone”, aldus de CEO. Bij de Vlaamse bevoegde overheid valt de beslissing tot verdere technische studies en het opmaken van een bestek over ten laatste twee maanden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content