Na negen maanden noteert Port of Antwerp-Bruges een totale goederenoverslag van 204,4 miljoen ton, een daling van 6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nog steeds onstabiele geopolitieke en economische omstandigheden zorgen wereldwijd voor een lagere vraag naar containervervoer, terwijl de overige goederenstromen een wisselend beeld blijven vertonen.
Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges, duidt: “Wereldwijd wordt de economie, en in uitbreiding daarvan ook de havens geconfronteerd met tegenvallende resultaten. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we dankzij de twee complementaire platformen onze weerbaarheid kunnen tonen en onze sterke positie in de internationale logistieke keten kunnen blijven verstevigen.”
Circulaire economie
“Een toekomstbestendige wereldhaven gaat echter verder dan traditionele vrachtafhandeling. Daarom nemen we een voortrekkersrol in de transitie naar een circulaire economie, zowel binnen onze eigen organisatie, op het havenplatform als daarbuiten door middel van een ambitieus klimaatplan om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.”
Hij wijst erop dat dankzij de sterke internationale positie van onze eengemaakte haven, waarvoor duurzame groei prioriteit blijft, het marktaandeel van het containersegment stijgt ten opzichte van de andere havens in de Hamburg – Le Havre range.
Gestegen rente
De economie van de eurozone staat onder druk door de sterk gestegen rentevoeten. Ondanks de daling van de energieprijzen blijft ook wereldwijd de economische situatie onstabiel en wijzen toekomstige indicatoren op een verdere economische neergang. Als gevolg van dit onzekere economische klimaat, dalen de gecontaineriseerde handelsstromen wereldwijd.
Voor Port of Antwerp-Bruges resulteert dit in een daling van de containeroverslag met 6,5 procent in ton en 6,8 procent in TEU, in vergelijking met dezelfde periode in 2022. Ondanks de dalende containeroverslag, steeg het marktaandeel van Port of Antwerp-Bruges in de Hamburg – Le Havre range in de eerste helft van dit jaar wél met 1 procent-punt tot 30,6 procent.
Stukgoed
Conventioneel stukgoed houdt ondanks het zwakke economische klimaat relatief goed stand met overslagvolumes die in lijn liggen met de pre-covidperiode. Ten opzichte van dezelfde periode in 2022, die gekenmerkt werd door een sterke post-covid heropleving, daalt de overslag met 18,6 procent. Door een afname van de Europese staalproductie en een lagere vraag, daalt de overslag van staal, de belangrijkste goederengroep binnen dit segment, met 17,6 procent.
In de eerste negen maanden van 2023 verwelkomde Zeebrugge 133 cruiseschepen en 351.000 passagiers. Met deze aantallen belooft het een recordjaar te worden, want de herfst- en wintermaanden zijn traditioneel drukkere cruisemaanden dan het zomerseizoen.
300.000 bewegingen
In de eerste negen maanden liepen 15.316 zeeschepen Port of Antwerp-Bruges aan, een daling met 3,5 procent. De totale bruto tonnenmaat van deze schepen steeg met 4,4 procent tot 496,3 miljoen BT. Op jaarbasis maken zee- en binnenschepen ruim 300.000 bewegingen in de haven. Het gaat om schepen die aankomen, vertrekken, zich verplaatsen binnen de haven of gewoon doorvaren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier