Burgemeester van Brugge en ondervoorzitter van de Port of Antwerp-Bruges, Dirk De fauw, is niet te spreken de bezwaren die door de vzw Groen geformuleerd worden over de geplande nieuwe zeesluis in Zeebrugge. De milieuvereniging en de actiegroep Zeebrugge Onder Druk hebben bezwaren ingediend tegen het ontwerp voor de aanleg van een nieuwe zeesluis in Zeebrugge. Zij zijn niet tegen en nieuwe zeesluis, maar gaan niet akkoord met de locatie.
“In mei heeft de Vlaamse regering een belangrijke beslissing genomen om eindelijk een tweede zeesluis te bouwen in Zeebrugge. Deze sluis is absoluut noodzakelijk voor de economische ontwikkeling van de haven”, benadrukt Dirk De fauw. “Recent kwam de nieuwe CEO van ICO naar Brugge en tijdens de laatste economische missie bracht ik een bezoek aan de CEO van Wallenius in Oslo.”
Risico
“Telkens werd er enorm aangedrongen om de tweede sluis zo spoedig mogelijk te realiseren. Momenteel nemen wij een risico om soms meer dan tien schepen in de binnenhaven toe te laten terwijl ze allemaal slechts één uitweg naar zee hebben en dit is de meer dan veertig jaar oude Vandammesluis.”
“Tijdens de gemeenteraad van eind mei hebben alle politieke partijen inclusief Groen zich achter het project geschaard omdat iedereen wel beseft dat er nu genoeg tijd verloren is en dat met het door de Vlaamse regering goedgekeurde projectbesluit niet het meest ideale maar wel het meest realistische voorstel is goedgekeurd”, aldus de Brugs burgemeester.
Verbindingsdok?
De vzw Groen blijft volhouden dat twee sluizen in het verbindingsdok de ideale oplossing zou zijn. “Maar de ideale oplossing is niet altijd realistisch of betaalbaar. Voor de Vlaamse regering is dit duidelijk een niet verantwoorde uitgave en daarom kozen zij en ook de Brugse gemeenteraad unaniem voor de oplossing Visartsluis”, vervolgt Dirk de fauw.
“Dat de vzw Groen niet weet waar de klepel hangt blijkt ook duidelijk uit het feit dat zij niet weten dat Port of Antwerp-Bruges volop bezig is met het dossier Walstroom, eerst voor de cruiseterminal en daarna voor de containerterminal. De grote autotransporteurs zijn volop bezig met vergroening van de vloot met hybride schepen en schepen die varen op groene methanol.”
“Uit het standpunt over de verbreding van het Boudewijnkanaal blijkt duidelijk dat de vzw Groen tegen de verdere ontwikkeling van de haven is. Deze zone ligt in havengebied en moet ontwikkeld worden. Ze zoeken elk mogelijk argument om tewerkstelling en economische groei tegen te gaan. Of de sluis nu in het verbindingsdok ligt of op de plaats van de Visartsluis, dit staat totaal los van het Boudewijnkanaal” aldus de burgemeester.
Clubstadion
Volgens Dir De fauw is het overigens niet de eerste keer dat de vzw Groen belangrijke ontwikkelingen in de regio heeft geblokkeerd: “Toen het nieuwe voetbalstadion voor Club en Cercle Brugge in het Chartreusegebied gepland werd, aan de afrit van de autosnelweg en bij een spoorlijn, trokken zij naar de Raad van State en haalden gelijk op basis van waterzieke gronden en de aanwezigheid van een kolonie vleermuizen. Hoewel hiervoor wel degelijk een oplossing kon aangereikt worden.”
“Toen de plannen werden uitgetekend voor de bouw van een Clubstadion aan de Blankenbergse Steenweg haalden ze weer gelijk voor de Raad van State op basis van het innemen van open ruimte. Ruimte die al decennia voorzien – en broodnodig – is voor bedrijvigheid in Brugge. In die hypothese zou Club zijn stadion gekregen hebben en kon Cercle op de Olympiasite blijven, hetgeen ons voorstel was bij aanvang van de legislatuur. Door de acties van de vzw moest Club zich terugplooien op de site van Jan Breydel en zitten we nu met de procedures van de buren.”
Onverantwoord
“De vzw Groen gaat er prat op dat zij erin slagen om de dossiers te blokkeren. Zij getuigen van een onverantwoord gedrag waarbij zij elke verdere en noodzakelijke economische ontwikkeling proberen te blokkeren en elke vorm van evenwicht en compromis uit de weg gaan”, besluit Dirk De fauw.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier