“Als dit erdoor komt, keert de ferry nooit terug”: Frankrijk zet door met bouw windmolenpark vlak bij onze kust

Danny Drooghenbroodt van vzw Restart vreest dat het windmolenpark een terugkeer van de ferry bemoeilijkt. (DC/Belga/montage KW)
Laurens Kindt

Voorstanders van een terugkeer van de ferryverbinding tussen Oostende en het Verenigd Koninkrijk kijken met argusogen naar de plannen van de Franse overheid om een windmolenpark te bouwen in zee, tegen de grens met België. “Als dit erdoor komt, hypothekeert dat alle kansen om de ferry te laten terugkeren”, zegt Danny Drooghenbroodt van de vzw Restart.

Maandag start het openbaar onderzoek dat de Franse overheid organiseert in het kader van de milieuvergunningsaanvraag voor de bouw van een nieuw windmolenpark voor de kust van Duinkerke. Op 10 kilometer van de Franse kust zouden daar in een zone van vijftig vierkante kilometer 46 windmolens moeten komen. Bijzonder hoge windmolens bovendien, met een reikwijdte tot 300 meter boven zeeniveau.

Veiligheid

Het Franse plan botst al van bij de start met Belgische belangen. Zowel toenmalig staatssecretaris Philippe De Backer, zijn opvolger Vincent Van Quickenborne als huidig minister van de Noordzee Paul Van Tigchelt verzetten zich tegen de bouw van het nieuwe windmolenpark.

“De veiligheid van de scheepvaart en het zeezicht vanuit De Panne, Koksijde en Nieuwpoort komen in het gedrang. Er is ook een impact op beschermd zeegebied, de ‘Vlaamse Banken’ en vooral: twee historische scheepvaartroutes vanuit Oostende dreigen onbruikbaar te worden”, klinkt het.

Bezwaar aantekenen

Vooral dat laatste is een doorn in het oog van Restart, de Oostendse vzw van Danny Drooghenbroodt die al jaren ijvert voor de terugkeer van de ferryverbinding tussen Oostende en het Verenigd Koninkrijk. De laatste ferry tussen Oostende en Ramsgate voer op 18 april 2013 uit, na het faillissement van Transeuropa Ferries kwam er daarmee een einde aan 170 jaar ferryverbinding.

De historische routes van de ferry lopen dwars door het gebied waar het windmolenpark zou komen. “Vergelijk het met een buurman die plots beslist om een bunker te bouwen in het midden van de straat. Dan kan je niet meer weg”, zegt Danny Drooghenbroodt van vzw Restart. “Wij overwegen zeker om bezwaar aan te tekenen. Als dit erdoor komt, hypothekeert dat alle kansen om de ferry te laten terugkeren.”

Vijf kilometer verder

Eenzelfde geluid bij Dirk Declerck, ceo van de haven van Oostende. “Deze plannen zouden de terugkeer van een ferryverbinding alleszins bemoeilijken. Samen met de minister proberen we de historische aanlooproute naar de havens in het VK te vrijwaren.”

Samen met Belgische en Franse advocaten bereidt hij zich voor om bezwaar in te dienen. Volgens minister Van Tigchelt is de oplossing eenvoudig. “Men moet dieper in zee bouwen, zoals we in Belgische wateren doen. Vijf kilometer verder en we kunnen alle bezwaren wegwerken.”