Het euvel kon zaterdagochtend al verholpen worden.
Net voor het weekend verzakte een deel van de nieuwe glooiing in de Oostendse haven. Die wordt aangelegd om de havengeul tussen Halve Maan en visserijsluis breder en dus toegankelijker te maken voor schepen tot 200 meter.
Eerste deklaag natuursteen beschadigd
Het noordelijk deel van de verbreding bestaat uit een talud, dat nog in aanleg is. Richting sluis wordt een betonnen kaaimuur of combiwand aangelegd. Een deel van het talud verzakte over een lengte van zo’n 20 meter en tot een paar meter boven de hoogwaterlijn. Op dit moment was er al een folie op de helling aangelegd. Ook was er een eerste deklaag kleinere natuursteen gestort. Zaterdagochtend werd de ontstane inklinking met een graafkraan weer opgevuld met natuursteen. Later komt er over het hele talud nog een laag met grotere natuursteen. De glooiing wordt dan gedeeltelijk afgedekt met HARO-blokken.
Celhoofd Havens en Districten Kust van het Departement Mobiliteit Jan Goemaere: “Wat de oorzaak is van deze afschuiving is nog niet gekend. Daarvoor dienen eerst nog alle beschikbare gegevens verzameld en geanalyseerd te worden. Gezien grote hoeveelheden grond moeten verplaatst worden, wordt de nieuwe dijk in diverse fases opgebouwd en dan kan er zich wel eens een afschuiving voordoen. Maar de situatie is wel onder controle en wordt van nabij opgevolgd. Gezien we nog in werffase zitten, was er voldoende materiaal en materieel aanwezig om de schade snel te herstellen. Noch de scheepvaart, noch de definitieve afwerking van de nieuwe dijk zullen te lijden hebben van die afschuiving.”
De werken, in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang, vorderen goed, onder andere dankzij het rustige lenteweer. De verbreding van de havengeul maakt deel uit van het geïntegreerd plan kustverdediging en maritieme toegankelijkheid Oostende. Bedoeling is om Oostende te beschermen tegen overstromingen en tegelijk wil het de economische positie van de haven versterken. De werken zijn in mei 2019 gestart en zullen een kleine twee jaar duren. De Tijdelijke Vereniging Jan De Nul – Soetaert – Smet is de aannemer. De totale kostprijs bedraagt 22.670.000 euro (incl. btw). De werken zijn geen belemmering voor het huidige havenverkeer.
(ML)