Fish@Home en Finest Seafood werken samen om de coronacrisis de baas te kunnen

Andy (links) en Joerie werken tijdens de coronacrisis samen aan het succes van Andy zijn bedrijf. © JRO
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Fish@Home en Finest Seafood, twee bedrijven onder één dak, koppelen het negatieve van de coronacrisis aan het positieve. Waar het ene bedrijf de verkoop zag verdriedubbelen, zag het andere de omzet volledig stilvallen. “Mijn personeel springt nu bij Andy in”, vertelt Joerie Verbiest, uitbater van Finest Seafood.

Fish@Home, gerund door Andy Janssens, en Finest Seafood, gerund door Joerie Verbiest, zijn twee verschillende bedrijven onder één dak in de Ankerstraat. Waar Fish@Home dagverse vis levert aan particuliere klanten, levert Finest Seafood verse vis aan de horecasector. Andy zag zijn verkoop tot 300 procent stijgen, terwijl bij Joerie alles stil viel. Logisch ook tijdens de coronacrisis want de horecasector krijgt harde klappen. “Vier jaar geleden begon ik aan dit avontuur”, vertelt Andy Janssens. “Zeven jaar daarvoor was Joerie met Finest Seafood gestart op deze locatie. De vissector is mij niet onbekend. Ik was tien jaar lang vislosser in de vismijn van Oostende. Toen werd mij al eens gevraagd om hier en daar wat vis mee te brengen (lacht). Door de fusie tussen Zeebrugge en Oostende zakte mijn loon een groot stuk. Dat zorgde ervoor dat ik andere oorden ging opzoeken. Na een passage in de visafdeling van Horeca Totaal heb ik na 2,5 jaar beslist om mijn eigen bedrijf op te starten. En aangezien ik met Joerie al contact had en wist waarmee hij bezig was besloten we vier jaar geleden om samen te werken.”

300 procent

Met succes zo blijkt. Andy levert sindsdien dagverse vis met Fish@Home aan particulieren in West-Vlaanderen. “Het was een beetje een sprong in het diepe. Maar aangezien Joerie al wat had opgebouwd, was het risico voor mij minder groot. Maar ik moet zeggen dat het bijzonder goed lukt om samen te werken”, lacht Andy. Sinds de start van de coronacrisis zag Andy de verkoop met maar liefst 300 procent stijgen. “Het begon allemaal begin vorige week, kort nadat de maatregelen door de overheid werden opgelegd. De ene telefoon na de andere kwam binnen. In mijn mailbestand zitten zo’n 1.500 mensen, maar niet iedereen is klant. Als daar een derde van besteld, dan zal dat veel zijn. Het concept is simpel. Mensen kunnen tot kort voor de veilig hun vis bestellen. Daarna trek ik naar de veiling en koop ik de bestelde vis aan. De vis wordt hier schoongemaakt, luchtledig verpakt en gelabeld en vertrekt daarna meteen naar de klanten. Dat wil zeggen dat de vis zeer vers is al ze bij de klanten aankomt. De leveringen gebeuren alleen maar op de dagen dat er geveild wordt, dat is op dinsdag, donderdag en zaterdag. Tijdens de week, waar ik tot 25 bestellingen per rit verwerk, lever ik alleen en op de zaterdagronde rijdt mijn vrouw mee. Zaterdag is de drukste dag want dan lopen de bestellingen al gauw op tot 35 en zelfs 40 bestellingen per rit. Tot voor kort kon ik het nog alleen bolwerken, maar dat lukt nu niet meer door de grote drukte.”

Personeel op non-actief

Het bedrijf van Joeri ligt momenteel volledig stil. De horecasector krijgt rake klappen door het coronavirus. Alle restaurants moesten dicht en dat kelderde ook de verkoop voor Joerie. Gelukkig kan Andy in deze tijden beroep doen op enkele personeelsleden van ‘collega’. “Meteen toen de maatregelen op donderdag bekend werden gemaakt, werd de ene na de andere bestelling geannuleerd”, zucht Joerie. “Uiteraard zat ik toen met mijn handen in het haar. De crisis zorgde ervoor dat ik mijn personeel, met pijn in het hart, op non-actief moest plaatsen. Door het succes van Andy kunnen we enkele personeelsleden aan het werk laten en dat is zeker positief. We zijn dan wel twee aparte bedrijven, maar we werken goed samen. Als de drukte uiteraard aanhoudt en de horecasector mag terug openen, dan zal Andy echter eigen personeel moeten voorzien (lacht). De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat mensen het concept van Andy leerden kennen en dat kan alleen maar positief zijn naar de toekomst toe.”

Webshop

Vroeger kon elke Vlaming via een webshop vis bestellen, maar de webshop werd na een tijdje afgevoerd wegens te weinig vraag. “We hadden te weinig leveringen in het binnenland”, gaat Joerie verder.

“Door het grote succes en doordat mensen ook niet meer naar de kust mogen komen, gaan we die webshop terug open zetten. Ik denk dat dit het ideale moment is om dat te doen. We krijgen nu al dagelijks vragen binnen of we ook niet in het binnenland leveren. Wel, vanaf donderdag kan dat.”

Joeri verwacht een stormloop daags nadat de maatregelen worden teruggeschroefd en de horeca terug mag openen. “Verschillende horeca-uitbaters hebben me nu al gebeld om te zeggen dat we ons vast mogen houden. Er zal bij geen enkel restaurant voorraad zijn en volgens mij zullen mensen ook profiteren van het feit dat ze, na lang binnen zitten, terug op straat mogen komen.”

“Mensen zullen euforisch zijn als het leven weer zijn gewone gang kan gaan en dat zullen ook wij dan opnieuw merken in onze bestellingen voor de horecasector. Tot dan wachten we braaf af. Veel anders zit er niet op. De maatregelen zijn er nu eenmaal en die moeten we nu even ondergaan om daarna terug te kunnen genieten van het leven”, besluit Joeri.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier