“En zeggen dat ik van nature best verlegen ben”: hoe ‘Wim van Stock-Depot’ tot een personage in ‘Nonkels’ uitgroeide

Waregemnaar Wim Soenens van Stock-Depot is apetrots dat hij als inspiratiebron voor ‘Nonkels’ fungeert. “Ik vind het een enorme eer”, zegt de man, die net als nonkel Willy de intussen befaamde grasimals verkoopt. © Joke Couvreur/Play4
Philippe Verhaest

‘Hallo, met Wim van Stock-Depot.’ De kans is groot dat deze zin u bekend in de oren klinkt. Exact twintig jaar geleden startte Waregemnaar Wim Soenens met zijn winkel en de laatste jaren verovert hij de sociale media met zijn aanstekelijke promofilmpjes. En die werken zó goed dat de makers van ‘Nonkels’ er Christian Van Eeden, het personage van Wim Opbrouck, op baseerden. “Ik ben nu een BW: een bekende winkelier.”

Dag lieve volgertjes van het internet! Christian Van Eeden hier. In Nonkels zoeft Christian Van Eeden met een golfkarretje door zijn tuincentrum terwijl hij voor zijn volgers op sociale media enkele leutige nieuwigheden in de kijker plaatst. Een grappig beeld, maar tegelijk zó uit de realiteit geplukt. De bedenkers van de populaire Play4-serie haalden de mosterd bij een Waregemse rasondernemer die in Zulte al twintig jaar woonoutlet Stock-Depot runt.

“Fantastisch, toch?”, straalt Wim Soenens (50). “De voorbije weken kreeg ik tal van berichtjes van vrienden en kennissen die me zeiden dat Christian hen aan mij deed denken. Via via hebben we contact opgenomen met de makers en kregen we te horen dat het idee uit de koker van Jelle De Beule (Luc Persyn in de reeks, red.) komt. Ik vind het een enorme eer.”

Stock américain

Wim timmert al twintig jaar aan een typisch West-Vlaams commerçantenverhaal. Zijn ouders – Paul en Ginette Soenens – stonden destijds aan de wieg van wat nu de multimerkenwinkel Europoint in Waregem is. “Een echte stock américain”, legt hij uit. “Ik ben tussen de rayons opgegroeid en stak als kind al snel een handje toe. Geen wonder dat ik in deze branche verzeild raakte.”

(lees verder onder de video)

Wim baatte eerst een meubelzaak uit, maar legde in 2004 de kiem voor wat nu Stock-Depot is. “Wij kopen grote loten luxegoederen voor huis en tuin op. De mooiste stukken verkopen we in onze winkel hier in Zulte, de rest gaat richting buitenland.”

“Al onze opnames doen we zonder scenario. Volledig naturel, dat werkt het best”

Je kan het zo gek niet bedenken of het staat bij Wim in zijn gigantisch grote showroom. Van parasols en loungesets over bloempotten en kunstwerken tot kleine hebbedingetjes en boeken uit de Studio 100-stal. Met aan de ingang zelfs enkele grasimals, levensgrote dieren uit kunstgras die nonkel Willy ook aan de man brengt.

Wim Opbrouck vertolkt in ‘Nonkels’ Christaan Van Eeden. De inspiratie voor de figuur haalden de makers bij Wim Soenens van Stock-Depot uit Zulte.
Wim Opbrouck vertolkt in ‘Nonkels’ Christaan Van Eeden. De inspiratie voor de figuur haalden de makers bij Wim Soenens van Stock-Depot uit Zulte. © Play4

“Ik krijg elke dag meerdere telefoontjes om een lot goederen te kopen. Zo heb ik bijvoorbeeld begin dit jaar 120 opleggers vol tuinmeubelen van twee Belgische designmerken op de kop kunnen tikken. Maar dat kan evengoed over decoratie of een partij kleding gaan. Enkel voeding laten we links liggen. Eén voorwaarde staat altijd voorop: de kwaliteit moet absoluut top zijn. Anders beginnen we er niet aan. En elk product moet happiness opwekken.”

Marbella

En die prijst de Waregemnaar sinds een goeie drie jaar op onnavolgbare wijze online aan. “Ergens in het najaar van 2021 zag ik een filmpje van een Brusselse winkelier passeren. Die vertelde met veel zwier en zwaai over een lot meubelen en keukens. Er was wat schade aan en daar moest niemand over komen zagen. Goed gebracht, dacht ik, maar het kon positiever.”

“Ik was net op skivakantie toen we een groot lot skikledij hadden gekocht. In de Alpen maakte ik een filmpje om een skibroek aan te prijzen en voor we het goed en wel doorhadden, vlogen die als zoete broodjes over de toonbank. Sindsdien zijn we er niet meer mee gestopt.”

Wim Soenens met zijn kartonnen evenbeeld. “Wanneer ik zelf niet in de winkel ben, kan mijn kartonnen versie de klanten begroeten. En kunnen ze met hem selfies nemen.”
Wim Soenens met zijn kartonnen evenbeeld. “Wanneer ik zelf niet in de winkel ben, kan mijn kartonnen versie de klanten begroeten. En kunnen ze met hem selfies nemen.” © Joke Couvreur

Met meer dan 100.000 fans op Facebook en een dikke vijfduizend op Instagram gaat quasi elk Stock-Depotfilmpje Vlaanderen rond. “We posten er twee tot drie per week. Telkens volgens dezelfde formule: ik die onze waren in de spotlight plaats en en cours de route met wat kwinkslagen voor de nodige humor zorg. Veel mensen zeggen me dat onze filmpjes hun dag goedmaken. Dat is het mooiste compliment dat ik kan krijgen. En als ze dan nog iets kopen bij ons, is ook mijn dag helemaal goed.”

Sinds Wim zijn promospotjes de wereld instuurt, zag hij het aantal bezoekers exponentieel stijgen. In 2021 kregen we 12.000 bezoekers over de vloer in Zulte. In 2022 waren dat er al 22.000 en vorig jaar 35.000. De eerste vier maanden van 2024 waren al goed voor 12.000 mensen die hier langskwamen. Vanuit heel Vlaanderen, trouwens.”

“Ze noemen me regelmatig de nieuwe Donald Muylle. Dat vind ik een zeer mooi compliment”

De filmpjes zorgen ook voor mooie opdrachten, zo blijkt. “Een Belgische immomakelaar die in Marbella actief is, zag ons spotje over de designtuinmeubelen passeren en contacteerde ons. Hij kocht een hele partij om appartementen mee in te richten. Zonder onze video’s was die man nooit bij ons terechtgekomen.”

Wim Soenens als zijn alter ego: Antonio From Zulte. “Daar hebben we zelfs een eigen carnavalsnummer mee gelanceerd.”
Wim Soenens als zijn alter ego: Antonio From Zulte. “Daar hebben we zelfs een eigen carnavalsnummer mee gelanceerd.” © GF

Naast een jaarlijkse groeimarge van tien tot vijftien procent leveren de filmpjes Wim ook een bekende kop op. “Ik word regelmatig herkend, ja. Als bekende winkelier”, glimlacht hij. “En dan vragen mensen me om een selfie of moet ik een korte videoboodschap voor een verjaardag inspreken. Ik word ook vaak de nieuwe Donald Muylle genoemd. Een groot compliment, want authentieker dan de Roeselaarse keukenbouwer maken ze ze niet. Al onze opnames doen we trouwens zonder scenario of zo. Volledig naturel, dat werkt het best.”

‘Kaffie’ met de Nonkels

Intussen hield Wim met Antonio from Zulte ook een alter ego boven de doopvont – het resultaat van een promofilmpje voor een partij keukenrobots – dat zelfs een eigen carnavalsnummer heeft opgenomen: roere in die casserol. “En zeggen dat ik van nature best verlegen ben”, grijnst Wim. “Maar voor de camera vallen alle drempels weg. Ik amuseer me er gewoon mee.”

(lees verder onder de video)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De komende jaren wil Wim de ingeslagen weg verder bewandelen. “Onze filmpjes zijn een hoeksteen van Stock-Depot geworden. Niet meer weg te denken. Dat ze daar bij Nonkels inspiratie uit putten, vind ik zeer mooi. We hebben Wim Opbrouck en alle nonkels trouwens uitgenodigd om bij ons een potje kaffie te komen drinken. Wat ze trouwens beloofd hebben. Dat wordt een machtig filmpje, samen…”

© Joke Couvreur
Een beeld uit een van de vele filmpjes van Wim van Stock-Depot.
Een beeld uit een van de vele filmpjes van Wim van Stock-Depot. © GF