Bart Debusschere (43) is al sinds 2008 de bedrijfsleider van Duco Projects, een business unit van Duco Ventilation & Sun Control. Sinds hij hier aan zet is, verdubbelden het personeelsaantal en de omzet van Duco Projects. Ondanks de coronacrisis liggen er nog ambitieuze plannen op tafel, die mogelijk moeten worden door te investeren in gebouwen en mensen.
Wie wel eens over de E40 in Veurne rijdt, kent de gebouwen van Duco ongetwijfeld. De gevelletters maken meteen de activiteit duidelijk: ‘ventilation & sun control’.
Sinds wanneer is Duco actief in Veurne?
Bart Debusschere: “Sinds 1998, met de opening van onze eerste site in de Handelsstraat. In de beginjaren richtten we ons nog vrijwel uitsluitend op de particuliere woningbouw, met focus op de Nederlandse markt. Daar stonden ze toen immers verder met de ventilatiewetgeving. Gaandeweg deden we echter ook meer projecten voor de utiliteitsbouw, zoals kantoorgebouwen, scholen en woon-zorgcentra. Dit leidde in 2006 tot de oprichting van Duco Projects, dat sinds 2008 zijn eigen gebouw heeft, hier in de Bedrijvenlaan. Door de forse groei – ook wat het aantal medewerkers betreft – bouwt Duco momenteel extra kantoorruimtes bij in de Handelsstraat. Goed voor een extra bedrijfsoppervlakte van 7.500 m². Deze gebouwen moeten in de loop van volgend jaar klaar zijn.”
Jullie breiden dus verder uit, maar blijven dat in Veurne doen. Waarom?
“Dat is een bewuste keuze. Door de R&D en productie te groeperen, kunnen we de kwaliteit van onze producten onder controle houden. Met 240 medewerkers is Duco overigens een belangrijke werkgever in de streek. Daarbij geloven we ook sterk in de kwaliteiten van de West-Vlaamse werkkrachten. Dat gaat van commerciële profielen tot ingenieurs en technici, die hier kunnen komen werken zonder ’s ochtends eerst een uur in de file te hoeven staan. Zelf woon ik in Oostduinkerke, terwijl mijn vrouw en ik allebei werken in Veurne, en onze kinderen hier ook naar school gaan. Die vlotte bereikbaarheid is een troef die we telkens weer uitspelen in onze HR-campagnes. Al speelt het dan weer in ons nadeel dat wij door de nabijheid van de zee en de Franse grens geen volledige cirkel hebben als vijver om personeel uit te vissen. Momenteel blijven er dan ook helaas 13 vacatures oningevuld. Veel medewerkers werken hier al 10 jaar of langer, wat mijn geloof sterkt dat we een interessante werkgever zijn.”
U bent hier zelf al 17 jaar aan de slag. Welke weg heeft u daarbij al afgelegd?
“Na mijn studies bedrijfsbeheer en marketing had ik mijn eerste job bij Coca-Cola te pakken. Ik heb evenwel altijd al een affiniteit gehad voor architectuur en de bouwsector. Zo kwam ik hier terecht. Gestart op de commerciële binnendienst, groeide ik door tot salesmanager en sinds 2008 ben ik de bedrijfsleider bij Duco Projects. Dat is ondertussen al een hele poos, maar er zijn telkens nieuwe uitdagingen en doelstellingen, zowel op product- als op marktniveau. Ik hou ervan om mijn verantwoordelijkheid te nemen om de verschillende afdelingen te coördineren en anderen daarbij te versterken. Daartoe geef ik ook mijn medewerkers graag verantwoordelijkheden. Mijn eigen dagtaak bestaat uit coördineren en vooral communiceren. Ik vind het belangrijk dat ik aanspreekbaar ben, zodat eventuele problemen niet lang aanslepen.”
Welke impact ervaart u van de coronacrisis?
“Operationeel waren er natuurlijk flink wat gevolgen. We moesten de richtlijnen goed opvolgen om dan op onze beurt de maatregelen te kunnen communiceren, ook voor onze collega’s die werkzaam zijn in het buitenland. Er was daarbij wel een groot verschil tussen de eerste en de tweede golf. Dit voorjaar waren de bouwwerven gesloten en konden wij een tijdlang geen producten uitleveren. Toen hebben we dus een aantal medewerkers op tijdelijke werkloosheid moeten zetten. In het najaar waren we beter voorbereid op het thuiswerk en vonden er heel veel digitale meetings plaats. Zo kunnen we weliswaar niet alles bespreken, maar dit zal hoe dan ook een blijver zijn in onze internationale werking. Op die manier kunnen we namelijk heel wat reistijd uitsparen en boeken we dus efficiëntie. Wat communicatie naar onze doelgroepen zetten wij voornamelijk in op webinars en digitale meetings. Naar omzet toe verwachten we ongeveer stand te houden ten opzichte van vorig jaar, ondanks corona. Wij verwachten de echte weerslag evenwel pas volgend voorjaar te voelen in de hele bouwsector, door het uitblijven van veel investeringen in bedrijfsinfrastructuur dit jaar.”
Wat brengt de verdere toekomst voor Duco?
“Door de pandemie is de aandacht voor ventilatie en het creëren van een gezond binnenklimaat nog versterkt. De jongste jaren ging het alsmaar over energiezuinig bouwen, wat uiteraard ook belangrijk is, maar gezondheid hoort op de eerste plaats te staan, zowel thuis, maar ook op het werk of op school. Isoleren kan overigens niet zonder te ventileren. Ik zie de vraag naar onze producten dus alleen maar toenemen, ook al doordat de normen verstrengen. Daarbij zijn er ook heel wat innovaties te noteren. Onze recente investeringen zijn er natuurlijk om die plannen te ondersteunen. Naast de investering in nieuwe bedrijfsgebouwen zijn wij dus ook volop op zoek naar nieuwe medewerkers die hieraan willen meewerken.”
Bart Debusschere
Privé
Bart Debusschere (43) woont met zijn vrouw en twee dochters van 14 en 6 jaar in Oostduinkerke. Hij werkt al 17 jaar bij Duco in Veurne, waarvan 12 jaar als bedrijfsleider van de bedrijfstak Duco Projects.
Bedrijf
Activiteiten: Duco maakt ventilatie- en zonweringsystemen voor zowel woning- als utiliteitsbouw. Duco Projects spitst zich toe op die laatste markt. Alle productie gebeurt in Veurne; de verkoop wordt voor 80 procent gerealiseerd in Europa en het Verenigd Koninkrijk. Totale bedrijfsoppervlakte: 101.000 m² Werknemers: 250. Omzet: 60 miljoen euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier