De luchthaven van Oostende zag het verhandelde cargovolume vorig jaar meer dan verdubbelen, goed voor het beste resultaat sinds 2013. Daartegenover staat wel een daling van het aantal passagiers met 75 procent.
De luchthaven sloot 2020 af met een grote stijging in de vrachtcijfers. Het verhandelde volume steeg het voorbije jaar met 112,7 procent tot 52.659 ton. De vraag naar extra cargovluchten nam toe tijdens de eerste lockdown. Ook de wereldwijde toename van het aantal cargovluchten had effect op de luchthaven aan zee. Zo voerden Magma en Qatar Airways vluchten uit op Oostende en breidde vaste waarde Egyptair haar vluchten uit. Dat zorgde voor een toename die het hele jaar bleef aanhouden.
Daartegenover staat wel een sterke afname van het aantal passagiers in Oostende. 2020 begon nochtans sterk, met 42.000 passagiers in de eerste twee maanden of 11 procent meer dan in dezelfde periode het jaar voordien. Maar door de coronapandemie werden alle passagiersvluchten onderbroken tussen half maart en begin juli. Op 3 juli vertrokken de eerste vluchten opnieuw naar Palma De Mallorca. De heropstart zorgde echter voor een bescheiden herstel. Net geen 40.000 passagiers reisden via Oostende in juli en augustus. Op jaarbasis sloot de luchthaven af met 111.499 passagiers. Dat is 75,6 procent minder dan de 457.423 passagiers in 2019.
Ook de zakenvluchten kregen met een daling te maken. Het gaat daarbij om een kleine daling van 7 procent tegenover het aantal bewegingen in 2019.
Positieve vooruitzichten
Toch ziet de luchthaven de toekomst positief in. “We verwachten dat de vluchten van TUI fly dit voorjaar zullen hervatten. Tevens zal de bestemming Murcia worden opgestart. Verder wordt er ook gekeken om de succesvolle verbinding met Moskou opnieuw op te starten in het zomerseizoen. We hopen in 2021 ook het vrachtvervoer en de bijhorende infrastructuur verder uit te bouwen”, klinkt het.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier