Dertig Wervikse handelaars genieten van premiereglement ‘lokaal en digitaal’

Redactie KW

Dertig handelaars maakten gebruik van het premiereglement ‘lokaal en digitaal” om te investeren in een webshop of een website te lanceren. Er waren elf aanvragen voor een nieuwe website en vijf voor een nieuwe webshop”, zegt schepen van Ondernemen Bert Verhaeghe (stadslijst Open VLD-Groen-Positief Project).

Er werd een premie voorzien van de helft van het factuurbedrag, met een maximum van 1.000 euro voor handelszaken die investeerden in een nieuwe webshop en 500 euro voor handelszaken die een nieuwe website lanceerden of zich lieten begeleiden voor hun sociale mediakanalen door een professionele dienstverlener.

“Door de coronacrisis moeten handelaars online aanwezig zijn met een website of nog beter met een webshop”, aldus de bevoegde schepen. “Ook aanwezigheid op de sociale mediakanalen is van belang. Hiermee kunnen ze in contact blijven met hun klanten. Sociale media kunnen ook online verkoopkanalen zijn. Daarom besliste het stadsbestuur de handelaars te helpen.”

Het stadsbestuur voorzag een budget van 15.000 euro. Uiteindelijk klopte men af op 16.269,71 euro. “Voor sommige handelaars was het een aangename meevaller, men was er al mee bezig en heeft men zo onverwachts van de premie kunnen profiteren”, aldus Bert Verhaeghe. “Maar voor velen was het wel hun laatste duwtje dat ze nodig hadden om te investeren in het digitale of hun website eindelijk eens te vernieuwen en uit te breiden met een webshop. Men wou het al een eindje doen, maar twijfelde. Of had er nog geen tijd voor genomen.

Garage Claeys

Garage Toyota Claeys langs de Hoogweg investeerde in een eigen website. “Een consument komt gemiddeld nog één keer de showroom binnengewandeld en is bovendien al goed geïnformeerd voor hij over de drempel stapt”, zegt Eline Deblaere. “Ongeveer 90 procent van de prospecten heeft online al een verkennend bezoek gedaan en zit meestal al wat verder in het koopproces. Met als resultaat dat we gemiddeld maar één kans krijgen om een gesprek positief af te ronden. Om onze eerste indruk online een duwtje in de rug te geven en het verkennend digitaal bezoek zo aangenaam mogelijk te maken, was het dus nodig om te investeren in een eigen website.”

Voor onze huidige Toyota-familie komen er heel wat handige knoppen op de site, zoals een booking form voor showroom, onderhoud en herstellingen. Kortom : het verzachten van het kostenplaatje die de verdere digitalisering met zich meebrengt door het stadsbestuur, was zeer welkom. De website komt binnenkort online, zeker checken dus.”

Hobbycenter Goemaere

Fanny Wyseur van Hobbycenter Goemaere in de Jeruzalemstraat in Geluwe is een gewezen ‘Krak van Wervik’ en startte met een webshop. “We vonden het initiatief heel leuk en mede daardoor hebben we de beslissing genomen om met een webshop te starten”, vertelt ze. “We mochten gedurende de twee lockdowns open blijven omdat we essentiële producten verkopen, zoals dierenvoeders, energieproducten : gasflessen, antracietkolen, houtpellets, maar ook bakmeel en diepvriesvoedingsproducten. Decoratieartikelen mochten we niet direct verkopen en meegeven met de klanten. Daarom zijn we gestart met een webshop. Voor ons heel interessant. De mensen kijken thuis op het gemak en zien wat we aanbieden. Ze hebben direct de prijs, de kleur, de afmetingen van de artikelen. Ze komen af naar de winkel, bekijken het en kopen. We zien het als een blijvende catalogus waar de mensen altijd kunnen in kijken. Heel leuk en veel gebruikt. Zeker een meerwaarde voor onze winkel.”

(EDB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier