De stamvader van de prijsbrekers: De Batjeshoek in Lichtervelde blaast veertig kaarsjes uit

Jurgen Knockaert runt met zijn broer Stefaan De Batjeshoek. (foto Kurt) © Kurt Desplenter
Philippe Verhaest

Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van voordeelwinkels als Action en Zeeman, maar het basisprincipe dat de prijsbrekers vandaag hanteren, zag veertig jaar geleden het levenslicht in Lichtervelde. Anno 2024 is De Batjeshoek springlevend en is de tweede generatie aan zet. “Klanten stappen hier binnen om één iets te kopen, maar gaan met veel meer naar huis. Tegen spotgoedkope prijzen!”

We schrijven 1984. Ruddervoordenaren Julien Knockaert (73) en Liliane Deruytter (overleden in 2014) zijn doorgewinterde marktkramers die West-Vlaanderen afschuimen met langspeelplaten en muziekcassettes. Maar veertig jaar geleden besluiten ze om hun carrière over een andere boeg te gooien.

“Ze merkten dat de verkoop wat in het slop raakte en zochten een plek om zich vast te vestigen”, legt Jurgen Knockaert (48) uit. Hij staat vandaag samen met zijn broer Stefaan (53) aan het roer van De Batjeshoek.

Hun oog viel op een oude vrachtwagengarage op de hoek van de Kortemarkstraat en Roeselarebaan in Lichtervelde. “Over de naam moesten ze niet lang nadenken: een plek waar je koopjes kon doen, op een hoek: De Batjeshoek was geboren.”

“Het gros van onze producten kost slechts een handvol euro’s”

“Wij hanteren vandaag nog altijd de werkwijze die zij destijds in het leven riepen: overstocks op de kop tikken en die aan zeer lage aan de man brengen. Dertig procent van ons gamma behouden we altijd, zeventig procent wisselt constant.”

In De Batjeshoek – 650 vierkante meter groot – liggen een paar duizend items in de rekken. Je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het in huis. Van verfkwasten over bakpannen en parasols tot fotokaders, bijzettafels en keukengerei: in Lichtervelde kan je het in je winkelwagen laden.

Bodemprijzen

Het grote aanbod is slechts een van de succesfactoren, stelt Jurgen. “We hebben inderdaad zo goed als alles. Maar ook onze manier van werken slaat aan. Zo zijn we altijd op zondag én alle feestdagen open. Enkel op Kerstmis en Nieuwjaar zijn we gesloten.”

“We hechten ook veel belang aan een persoonlijke aanpak. Hier krijg je nog advies op maat en zullen we elke vraag proberen te beantwoorden. Bij grotere winkelketens ben je al snel een nummer, hier kennen we onze klanten vaak zelfs bij naam. En misschien wel het allerbelangrijkste: bij ons vind je enkel topkwaliteit tegen bodemprijzen. Het gros van onze producten kost slechts een handvol euro’s en vrijwel niks heeft een prijskaartje dat boven de 40 à 50 euro schiet.”

© Kurt Desplenter

De mensen die De Batjeshoek afspeuren, zijn erg divers, zo blijkt. “Twintigers tot tachtigers. We hebben klanten die al sinds het eerste uur over de vloer komen, maar we zien ook nog regelmatig nieuwe gezichten. En die zijn keer op keer verwonderd over hoe groot ons aanbod is. We wisten niet dat jullie zóveel hadden, krijgen we dan te horen.”

“Een mooi compliment, want dat bewijst dat er nog veel potentieel is. We zijn ook een generatieoverschrijdende winkel. Vandaag komen de kleinkinderen van onze eerste klanten langs.”

Rode voetstappen

De start van De Batjeshoek herinnert Jurgen zich nog alsof het gisteren was. “Ik was hoop en al 8 jaar oud, maar ik zie die eerste dag nog haarscherp voor me. Mijn ouders moesten zelfs vroeger dan voorzien openen, zo groot was de interesse. De vloer was rood geschilderd, maar nog niet helemaal droog. De parking zat compleet onder de rode voetstappen”, schatert hij.

“We blijven investeren. Dit jaar implementeren we een nieuw kassasysteem én willen we een webshop op poten stellen”

De filosofie is al die jaren onveranderd gebleven, het koopgedrag is wél geëvolueerd. “Mensen kopen toch iets gerichter dan vroeger. Het leven is duurder geworden en dat zien we hier tussen onze rayons. Pakweg twintig jaar geleden kochten mensen al eens iets omdat ze het ooit wel nodig zouden kunnen hebben, zulke impulsaankopen zijn fel verminderd.”

Webshop

“De toekomst ziet Jurgen rooskleurig tegemoet. “Met ons driekoppige teamdeuredoen. Door alles zelf te doen, zelfs de lay-out van onze flyers, houden we het voor de consument betaalbaar.”

“We blijven ook investeren. Dit jaar implementeren we een nieuw kassasysteem en willen we een webshop op poten stellen. Maar de winkelbeleving blijft het allerbelangrijkste. Klanten met een voldaan gevoel naar huis zien vertrekken, het blijft het mooiste wat er is.”