Stedenbouw is onverbiddelijk en regularisatie is quasi onmogelijk: bouwfirma Vulsteke moet Albert Heijn in Ruiselede afbreken

De huidige constructie op de Albert Heijn-site moet met de grond gelijk worden gemaakt en de verharding uitgebroken. © GGM
Georges Gielen
Georges Gielen Medewerker KW

We schreven het al zo’n twee weken geleden: ‘De regularisatie van Albert Heijn in Ruiselede wordt een klus.’ Een blijkbaar onmogelijke klus, want zowel burgemeester De Roo als Stedenbouw bevestigen inmiddels dat de verantwoordelijke bouwfirma Vulsteke de huidige constructie volledig moet opbreken omdat er hoger en groter werd gebouwd dan de omgevingsvergunning toelaat. Voor de aannemer zit er niets anders op dan tot en met de verharding (!) op te breken en het mogelijke waterprobleem – de aanvankelijke oorzaak van de ‘bouwtechnische aanpassingen’ – op te lossen.

Het hele dossier rond de bouw van een nieuw Albert Heijn-filiaal in Ruiselede begon al slecht, toen uitgerekend de gemeentelijke diensten van Ruiselede zélf reeds in februari van dit jaar de bouwfirma Vulsteke lieten weten, dat hun plannen afweken van de goedgekeurde omgevingsvergunning. Toen moest de eigenlijke bouw nog beginnen. “Maar daar is totaal niets mee gedaan”, laat burgemeester De Roo misnoegd weten.

“Het hogere terrein beïnvloedt de plaatselijke waterhuishouding” – Ann Heylens

Het gevolg is dat zo’n drie maanden geleden de milieuambtenaar van de Westlandse Intercommunale – team Midwest – een stakingsbevel laat uithangen, waarin sprake is van een heuse bouwovertreding. In zijn communicatie laat Albert Heijn weten dat één en ander eenvoudig kan opgelost worden. Maar dat pakt toch even anders uit.

Gerechtelijk onderzoek

“Het stakingsbevel maakt deel uit van een gerechtelijk onderzoek”, bevestigt de milieuambtenaar. “Dit kan dus maar twee kanten uitgaan. Ofwel wordt de bouw aangepast volgens de vergunde plannen, ofwel is er een regularisatie-vergunning nodig. Dan moeten er drie plannen geleverd worden: de vergunde, de huidige en de nieuwe toestand. Dat vraagt een totaal nieuw dossier en een totaal nieuwe procedure. Uiteindelijk is het dan het schepencollege van Ruiselede die de regularisatie moet goedkeuren.”

Naar verluidt maakt zo’n nieuwe procedure weinig kans op slagen en zou die voor de aannemer zo mogelijk nog duurder uitvallen dan de huidige constructie opnieuw aan te passen aan de initiële vergunning.

Toch afbreken

Ook de gewestelijke stedenbouwkundige inspecteur van het Departement Omgeving stelde op 24 juni dezelfde overtredingen vast en verbood verdere werken. Naar verluidt is het terrein-niveau zo’n meter te hoog. Voor Vulsteke zit er dus niet veel anders op dan de constructie af te breken tot het niveau van de initiële plannen. Dat wordt ook bevestigd door Ann Heylens, woordvoerder voor het Departement Omgeving.

“Het hogere terrein van de parking heeft een belangrijke invloed op de plaatselijke waterhuishouding”, stelt Heylens. “Bovendien is de loskade te breed uitgevoerd. De advocaat van Vulsteke bevestigde ons ondertussen dat de constructie wordt gesloopt, de verharding wordt uitgebroken en dat het terrein wordt afgegraven tot op het vergunde niveau. De verdere bouwwerken worden daarop uitgevoerd conform de afgeleverde omgevingsvergunning. De inspecteur gaf inmiddels toestemming, dat die werken mogen starten vanaf 16 september. Na de werken wordt er opnieuw een controle uitgevoerd.”

Verveeld

Dat nogal wat betrokken partijen verveeld zitten met de hele zaak, is duidelijk. Het Ruiseleedse gemeentebestuur meent dat dit een zaak is tussen de bouwfirma en Stedenbouw. De Gentse projectontwikkelaar The City Is Smart (TCIS) voelt zich evenmin betrokken partij, omdat de aannemer volgens hen zijn boekje te buiten is gegaan. En zelfs de persdienst van Albert Heijn laat fijntjes weten dat zij het niet zijn die de site ontwikkelen. Zij zijn niet de eigenaar, enkel de huurder… Blijkbaar zou Vulsteke deze week met de eerste afbraakwerken beginnen. Dat wordt spannend afwachten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier