De omwonenden in de Bozestraat in Heule en in de aanpalende Bozemolenwijk reageerden verbaasd toen eind januari plots bouwwerken leken te beginnen voor het bouwproject Maïsveld. Er werd een werfomheining geplaatst en er gebeurden wat grondwerken maar daarna bleef het drie maanden oorverdovend stil. Merkwaardig genoeg wil de vastgoed- en bouwfirma Hyboma, die het project overnam van Imroder, noch het stadsbestuur er iets over kwijt.
Toen men in januari plots met die werken begon, ontstond er enige beroering bij de omwonenden die niet op de hoogte gebracht waren. Het stadsbestuur liet weten in feite geen betrokken partij te zijn maar schepen Maddens vroeg toen wel aan de betrokken firma om met de buurt te communiceren wegens de voorgeschiedenis en de gevoeligheid van het project. Hyboma liet toen weten dat men “binnen afzienbare tijd een infoavond voor de buurt zou organiseren waarop men de exacte plannen zou uiteenzetten”. Daarop is het nog altijd wachten en intussen gonsde het van geruchten of het project met de drie appartementsblokken er wel nog zou komen en hoe.
Gewestweg geschrapt
De plannen voor Maïsveld gaan al meerdere jaren terug. Het gaat om grond – een reservatiestrook – die onbebouwd moest blijven omdat daar mogelijk ooit de zogenoemde gewestweg N50c – tussen de buitenring R8 en de stadsring N36 – zou worden aangelegd. Tot in 2011 beslist werd om die weg te schrappen.
Men dacht toen meteen aan een groene corridor van het Astridpark naar het speeldomein de Warande, een deel van wat intussen bekend is als de Groene Verbinding (waarvan de werken, voor het eerste traject Astridpark-Weversstraat, op 6 mei echt beginnen, red.).
Om die plannen te realiseren, zat er nog meer dan één addertje onder het gras, want die gronden waren eigendom van de vastgoedfirma Imroder en dus moest de stad die zien te verwerven, want anders kon men alles volbouwen. In 2019 was er witte rook. Stad Kortrijk kon voor 2,24 miljoen euro 83 procent van de grond verwerven, waarbij 17 procent – zo’n 7.000 vierkante meter – eigendom van Imroder moest blijven.
De Kortrijkse gemeenteraad keurde een princiepsakkoord goed in maart 2019. Uiteindelijk bleek het te gaan om 44 appartementen met 55 ondergrondse parkeerplaatsen. Er kwam fel protest van de omwonenden uit Hospitaalkouter en omgeving. Het ging om het verdwijnen van de open ruimte maar ook om de extra parkeer- en verkeersdruk die het project zou teweegbrengen. Er kwam een actiecomité Betonstop en er werden bezwaarschriften ingediend. Desondanks kreeg Imroder in 2021 toch de nodige vergunningen om de drie appartementsblokken op te trekken. Het project kreeg de naam Maïsveld, omdat daar vele jaren maïs bebouwd werd.
Plots andere eigenaar
De projectontwikkelaar maakte volop reclame voor ‘wonen in een rustige, groene omgeving vlak bij het bruisende stadsleven van Kortrijk’… Maar de aangekondigde bouwwerken begonnen niet en plots was de promotie van de website van Imroder verdwenen. “Het project werd on hold gezet”, luidde het. Algemeen werd vermoed dat de verkoop van de flats niet vlotte. In Heule was er namelijk de voorbije jaren al veel nieuwbouw te koop geweest en velen vonden bovendien dat het Tinekesdorp echt volgebouwd was… De Kortrijkse oppositiepartijen – waaronder uiteraard Groen – hoopten toen dat de stad toch zelf de gronden zou kopen voor meer groen, maar dat ging niet door.
Even bleef het stil tot midden 2023 bekend raakte dat Imroder het hele project te koop stelde… “Om strategische redenen.” Vervolgens windstilte tot in januari dit jaar de graafmachines verschenen en een bord met de naam ‘Hyboma’. Schepen van Wonen Wout Maddens liet weten dat de stad eind december inderdaad had vernomen dat Imroder de grond had verkocht aan de Kortemarkse firma Hyboma, inclusief vergunningen. Het project moest dus identiek uitgevoerd worden zoals Imroder het had getekend.
“Ik plan weldra een nieuw overleg over dit en andere projecten van Hyboma in de stad” – Schepen Wout Maddens
Hoe komt het nu dat Hyboma in januari even met grondwerken begon maar niet voortwerkt? Naar verluidt moest men officieel beginnen om de vergunning te behouden. Bij Hyboma blijft men vaag. “Wij zijn in overleg met de stad”, zegt business manager Jimte Mylle. “We verwachten elke dag nieuws. ”
Hallo, schepen Maddens? “Ik stel ook vast dat ze momenteel niet verder werken. Ik heb hen hierover vragen gesteld en we zijn nu in gesprek. Tot nader order is niets gewijzigd. Ik plan weldra een nieuw overleg over dit en andere projecten van Hyboma in de stad.” Wat die andere projecten zijn, zegt de schepen niet en op de website van de projectontwikkelaar is er niets over te vinden, ook niet over Maïsveld. “Er is inderdaad nog niets inhoudelijks over te melden”, besluit schepen Maddens ietwat mysterieus. Het is dus wachten op de volgende stap in deze toch wel vreemde saga…
En de omwonenden? “Wij weten van niets”, zegt Koen Vanhee van het actiecomité. “We kunnen voorlopig ook zelf niets ondernemen.”
Groene Verbinding
Het bouwproject Maïsveld met de drie appartementsblokken in de Bozestraat in Heule ligt naast de strook tussen de Molenstraat en de Bozestraat die het derde ‘deelgebied’ vormt van de zogenoemde Groene Verbinding. Het wordt een park met wandel- en fietspaden. De werken voor het eerste stuk tussen Astridpark en Weversstraat beginnen op maandag 6 mei. Tot de bouwvakantie wordt het gedeelte Astridpark-Graaf de Smet de Naeyerlaan-Herdersstraat aangepakt. Van begin juli tot eind augustus volgt de Koninginnelaan. Van midden augustus tot eind september 2024 komt tot slot de Weversstraat aan bod met de parking. Die parking blijft tijdens de werken maximaal open en bereikbaar.
De Koninginnelaan wordt een fietsstraat, waarbij de helft van de straat wordt onthard voor een dubbelrichtingsfietspad en wandelpad. Er komt een knip tussen de Weversstraat, die net als de Jacob Vandervaetstraat in Heule ook fietsstraat wordt.
De aanleg van het deelgebied Molenstraat-Bozestraat (waar het project Maïsveld komt) is dit najaar gepland. De werken moeten in het voorjaar 2025 afgerond zijn.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier