Nieuwe Albert Heijn in Ruiselede is nog niet voor meteen: “Bouwfirma wist al zes maanden van overtreding, maar ze deden er niks mee”

Het stalen gebinte van de nieuwe supermarkt is hoger dan de goedgekeurde plannen. © GGM
Georges Gielen
Georges Gielen Medewerker KW

Het is bijna drie maanden geleden dat de werken aan de nieuwe supermarkt van Albert Heijn in Ruiselede bruusk werden onderbroken door een gerechtelijk stakingsbevel. Naar verluidt staat het gebouw een meter hoger en is de los- en laadkade breder dan de goedgekeurde omgevingsvergunning toelaat. De gemeentelijke diensten van Ruiselede lieten de bouwfirma Vulsteke in februari van dit jaar al weten dat hun plannen niet klopten. “Maar daar is totaal niets mee gedaan”, verklaart burgemeester Greet De Roo. Er zit, volgens specialisten, niets anders op dan een regularisatie aan te vragen. Maar dat kan een hele tijd duren.

In juli was Albert Heijn nog redelijk optimistisch over het stakingsbevel. Toen werd toegegeven dat – door het onverwacht hogere waterpeil – ‘bouwtechnische aanpassingen’ werden uitgevoerd. Concreet kwam het erop neer dat er hoger werd gebouwd dan de goedgekeurde omgevingsvergunning toelaat. “Maar daar komen we wel uit”, liet de warenhuisketen weten. Problemen met de los- en laadkade waren oplosbaar. Het zag er toen naar uit dat de werken snel konden hervatten. “Maar voor de goede orde: het is niet Albert Heijn die de site ontwikkelt,” laat de warenhuisketen fijntjes weten.

Iedereen kijkt uit naar de nieuwe Albert Heijn, maar dat kan nog even duren.
Iedereen kijkt uit naar de nieuwe Albert Heijn, maar dat kan nog even duren. © gf

Neen, dat is de Gentse projectontwikkelaar The City Is Smart (TCIS) en die voelen zich evenmin betrokken partij. “Als de aannemer zijn boekje te buiten gaat, is dat een zaak tussen de aannemer en de gemeente Ruiselede”, vindt TCIS. “Maar laten we de zaak niet opblazen. Het is niet de eerste keer dat er eens van een bouwplan wordt afgeweken. Alleen is dat hier vrij snel ontdekt en zijn enkele betrokken partijen (lees: het gemeentebestuur en de buurtbewoners, red.) voor voldongen feiten geplaatst. Er is duidelijk een communicatie-probleem.”

Pittig detail: op de website van TCIS staat het plan van het warenhuis in Ruiselede uitgetekend, waarop te zien is dat de los- en laadkade 3,77 meter van de buurman moet. Wie vandaag gaat kijken, kan vaststellen dat die los- en laadkade amper 1,5 meter van de scheidingslijn staat. Dat is wel een serieuze afwijking.

“Regularisatie vraagt een nieuw dossier en een nieuwe procedure”

Uitgerekend de milieuambtenaar van de Westlandse Intercommunale – team Midwest – die het stakingsbevel tekende, spreekt van een heuse bouwovertreding. “Het stakingsbevel maakt deel uit van een gerechtelijk onderzoek”, bevestigt de ambtenaar. “Dit kan dus maar twee kanten uitgaan. Ofwel wordt de bouw aangepast volgens de vergunde plannen, ofwel is er een regularisatievergunning nodig. Dan moeten er drie plannen geleverd worden: de vergunde, de huidige en de nieuwe toestand. Dat vraagt een totaal nieuw dossier en een totaal nieuwe procedure. Uiteindelijk is het dan het schepencollege van Ruiselede die de regularisatie moet goedkeuren.”

Burgemeester Greet De Roo laat inmiddels weten dat ze nog geen enkele aanvraag tot regularisatie van Albert Heijn ontvangen heeft. Het dossier is ook in handen van de gewestelijke diensten van Stedebouw. We zijn ondertussen een half jaar verder. Inmiddels staat ook de Facebookpagina van ‘Albert Heijn Ruiselede’ al sinds 28 juni on hold en maakt die nog steeds gewag van een opening ‘dit najaar’. Dat lijkt ons zéér onwaarschijnlijk.

Volgens het plan (detail) van projectontwikkelaar The City Is Smart moet de los- en laadkade exact 3,77 meter van de buurman staan.
Volgens het plan (detail) van projectontwikkelaar The City Is Smart moet de los- en laadkade exact 3,77 meter van de buurman staan. © gf

Wanneer we te rade gaan bij de betrokken bouwfirma Vulsteke worden we van het kastje naar de muur gestuurd. Toch vinden we een medewerker die bevestigt dat de constructie zo’n meter hoger staat dan de omgevingsvergunning toelaat. “Het was dat of in water bouwen”, aldus de Vulsteke-ambtenaar. Daarvoor zal dus in ieder geval een regularisatie moeten aangevraagd worden. Naar verluidt kan de los- en laadkade wél aangepast worden – lees smaller gemaakt – al blijft dan nog de vraag of de resterende ruimte dan wel ruim genoeg is voor de vrachtwagens van Albert Heijn.

Wanneer we de betrokken projectleider van Vulsteke Bram Villez aan de lijn krijgen, is het antwoord kort: “We zijn in onderhandeling met alle partijen en wensen verder geen commentaar te leveren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier