De voorbije jaren onderging de Kortrijkse binnenstad al een metamorfose. Ook in de omgeving van Dam en parking Broeltorens komen de sites in beweging. “Dit creëert kansen om de publieke ruimte op te waarderen en fiets- en wandelverbindingen te verbeteren. Daarom is een masterplan uitgewerkt met de mogelijkheden voor nu en de toekomst”, zegt schepen van Stadsvernieuwing Wout Maddens.
Naar aanleiding van de bouwaanvraag voor 62 appartementen en zeven eengezinswoningen op parking Broeltorens en de gewezen feestzaal Orangerie Broel op Dam 69, wordt op vraag van comité Save Parking Broel een masterplan gepresenteerd voor de ruimere omgeving door Stad Kortrijk en Intercommunale Leiedal, waarbij werd ingegaan op een aantal bezwaarschriften.
“We zijn tevreden en het stadsbestuur dankbaar dat het tot het inzicht is gekomen dat er nood was aan een masterplan voor de ruimere omgeving waaraan de toekomstige projecten zich moeten aanpassen. Nu weten wij ook goed wat er ons op de korte en lange termijn te wachten staat”, zegt buurtbewoner Luc T’Jollyn.
Verbinden
“Zoals alle belangrijke projecten moeten ze passen in een ruimere ontwikkelingsvisie”, zegt schepen Maddens. “De omgeving van de Dam en parking Broeltorens wordt ook ingepast binnen het ontwikkelingskader voor de Leieboorden uit 2011 en het masterplan van de oude Leie van Michel Desvigne, dat stap voor stap meer vorm krijgt, zoals de nieuwe Leie-tuin van 1.000 m² en extra ruimte voor pleziervaart en waterbeleving. De landschapsarchitect namen we overigens ook onder de arm voor de heraanleg van het historisch hart van Kortrijk, voor een consistente visie.”
De rode draad doorheen alle projecten is ‘verbinden’, van stadsdelen, wijken en pleinen. Voor het nieuwe masterplan worden drie bouwstenen gehanteerd: meer groen, zachte verbindingen opwaarderen, en flexibele bouwvelden. “Dam en parking Broeltorens zijn cruciale verbindingen tussen de oude en de nieuwe Leie en maken ook deel uit van de noord-zuid fietsas van Heule over het Astridpark, de Collegebrug en het Plein. Zo kan de Kalkovenbrug herdacht en geherpositioneerd worden op de Kleine Leiestraat voor een betere verbinding”, legt Maddens uit.
“We hebben vier bouwvelden vastgelegd, die gespreid kunnen aangelegd of ontwikkeld worden. Tellingen tonen aan dat de parking niet in volle capaciteit wordt gebruikt, dus het verdwijnen van 40 parkeerplaatsen naar aanleiding van bouwveld 4 en het uitbreiden van de centrale groenruimte van 1.150 m² naar 3.000 m² – goed voor 34 plaatsen – mag geen probleem opleveren en kan voldoende opgevangen worden door het parkeeraanbod op Dam.” (MD)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier