Op 25 november verdwijnen de twee iconische schoorstenen van de West-Vlaamse Elektriciteitscentrale definitief uit de skyline van Harelbeke: ze worden namelijk gedynamiteerd. Het belooft een memorabele en spectaculaire gebeurtenis te worden.
De dieselcentrale van Harelbeke met de twee opmerkelijke schoorstenen van 75 meter hoog werd in 1977 in dienst genomen door de West-Vlaamse Energiemaatschappij. Het werd later de Elektriciteitscentrale van Luminus/WVEM en nog later de broedplaats van slechtvalken, met nesten in een van de witte torens. In 2012 werd de installatie gesloten wegens niet langer rendabel. Sindsdien stond het gebouw leeg.
De gebouwen en het terrein werden gekocht door Bouwmaterialen Pierre Verschuere, die de nestplaats verzekerde. Zoon Pol Verschuere haalde de bak van de elektriciteitscentrale naar beneden, voorzag hem van verse kiezel en een ringluik, en liet de bak door Restauratiewerken G. Bosch op de toren plaatsen. Later verhuisden de valken naar de toren van de Sint-Salvatorkerk.
De nieuwe eigenaar heeft nu plannen voor de site. “De torens moeten plaatsmaken voor kades om te laden en lossen. De gebouwen van de Elektriciteitscentrale zelf blijven staan”, aldus zoon Pol. “We zijn nu bezig met de verhuis van ons bedrijf uit de Overleiestraat, waar het de voorbije 120 jaar was gevestigd.”
Goede doel
De twee torens verdwijnen definitief op zaterdag 25 november en Bouwmaterialen Pierre Verschuere wil er samen met Stad Harelbeke een klein evenement rond organiseren. “Dynamiteren is op zich al vrij spectaculair”, aldus eerste schepen Francis Pattyn (CD&V).
“We overleggen momenteel nog met de eigenaars wat we precies zullen organiseren. We denken aan speciale uitkijkplaatsen met een drankje en hapje, langs de Leie en op de nabije brug, gekoppeld aan een plaatselijk goed doel. Het mag een memorabele gebeurtenis worden. Het is tenslotte een stuk geschiedenis dat met het slopen van de torens verdwijnt. Een beroemd stuk skyline aan de Vaarnewijkstraat verdwijnt.”
De firma die de sloopweken doet is gespecialiseerd in het gebruik van springstoffen. “Er wordt met een ruime veiligheidsperimeter gewerkt, zodat alles zonder veel risico kan verlopen”, verzekert de schepen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier