Bottleneck in Beernem hypothekeert Brugse stadsvaart

Redactie KW

Terwijl in Antwerpen en Gent nieuwe sluizen gebouwd worden, is men in Zeebrugge nog steeds het SHIP-project aan het (her)bestuderen. Voor 2017 zal er niks gebeuren.

“Nochtans was het project in het regeerakkoord een van de speerpunten voor de haven van Zeebrugge“, zeggen Hans Maertens en Patrice Bakeroot van de Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. Zij maken de balans op één jaar na de moeder der verkiezingen. Die balans is negatief. “Het moet meer zijn en sneller gaan. Enkele hete hangijzers blijven in studiefases steken.”

Ondernemersvereniging VOKA vindt ook dat er een taskforce voor het project Vlaamse Baaien moet opgericht worden onder leiding van provinciegouverneur Carl Decaluwé. Dat moet niet alleen onze kust in de toekomst beter beschermen tegen de verhoging van het zeewaterpeil, maar ook een zeekanaal creëren voor de ontsluiting van Zeebrugge.

Beperkt alternatief

“De stadsvaart rond Brugge is immers slechts een beperkt alternatief voor de binnenvaart en zal op termijn niet volstaan”, meent Hans Maertens, directeur-generaal bij VOKA West-Vlaanderen. “Er is trouwens nog geen oplossing voorzien voor de bottleneck in Beernem op het kanaal Gent-Brugge. Bijgevolg zullen er geen schepen tot 2500 ton langs Brugge kunnen passeren.”

We begrijpen dat er geen geld is in Vlaanderen, maar er is blijkbaar wel geld voor andere havens en regio’s. Heel wat West-Vlaamse dossiers staan in het regeerakkoord, maar verzanden in bijkomende studies. Gelukkig verlopen de werken aan de A11 in Zeebrugge wel volgens schema. Maar na 50 jaar studeren wordt het dossier van de A19/N8 Ieper-Veurne opnieuw in vraag gesteld en is er dus nog altijd geen beslissing om de mobiliteit in de Westhoek te verbeteren. Hetzelfde geldt voor de R8 rond Kortrijk, de ringen rond Tielt en Diksmuide, net als de herinrichting van de grenspost Rekkem-Ferrain : twee decennia na het openstellen van de landsgrenzen is dit nog altijd een probleem in plaats van een troef.

Onderzoekscentrum voor mechatronica

Het verheugt Patrice Bakeroot en Hans Maertens dat er een nieuw onderzoekscentrum voor mechatronica zal komen in onze provincie. Maar de locatie ligt nog niet vast. “Zowel Kortrijk als Brugge hebben grote troeven. Slechts een van beide steden zal dit project binnenrijven, want een opsplitsing in twee kleine onderzoekscentra is niet aangewezen”, luidt het.

Bedrijven die willen investeren in de Brugse regio, kunnen nergens terecht

Tenslotte hamert VOKA West-Vlaanderen op bijkomende bedrijventerreinen. “Het huidig aanbod aan bouwrijpe terreinen is ruim onvoldoende om de vraag op korte termijn – voor 2017 – op te vangen. Er is nood aan 348 hectare, terwijl er slechts 255 hectare beschikbaar is. In de Brugse regio is het tekort het meest voelbaar. Bedrijven die in Brugge willen investeren kunnen nergens terecht. In de Brugse regio is er vraag naar 124 hectare, terwijl er slechts een aanbod van 52,5 hectare”, aldus Hans Maertens. Hij juicht wel toe dat de haven van Zeebrugge de maritieme logistieke zone wil beschikbaar stellen voor industriële ontwikkelingen.

(SVK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise