Winkelketen Kabine opent derde vestiging aan zee: “Blankenberge is een prima match”

Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Na Koksijde en Oostende, opende Kabine een derde fysieke winkel in de Molenstraat in Blankenberge. De opening past binnen het ambitieus groeiplan dat Vanhalst Retail Group begin dit jaar aankondigde, om het unieke winkelconcept van Kabine uit te rollen naar vijftien locaties in Vlaanderen. “De keuze voor Blankenberge is daarbij geen toeval”, vertelt oprichtster Eliza De Waele. “Blankenberge is een plek waar gezinnen, toeristen en locals samenkomen. Een bruisende badstad waar mensen tijd maken voor elkaar, en het is net dat wat we met onze winkelketen willen versterken.”

De nieuwe vestiging van Kabine is gelegen in de Molenstraat, vlak aan het Manitobaplein. Met een oppervlakte van zo’n 400m² is het een middelgrote winkel. “Toen we het unieke concept van Kabine zeven jaar geleden bedachten, waren veel mensen daar aanvankelijk wat sceptisch: een concept store met focus op baby- en kinderspullen, in de kustgemeente waar de vergrijzing het hardst toeslaat? Maar jonge grootouders met een tweede verblijf zijn onze meest loyale doelgroep, en in Blankenberge zien we een gelijkaardige match. Het zal er ook een mooie aanvulling zijn op de wat klassiekere kledingzaken, en op vlak van kindermode was er overigens nog niet zo’n groot aanbod in de badstad”, klinkt het.

Oprichtster Eliza De Waele, zelf van Koksijde, liet zich met Kabine inspireren door het kustgevoel. “We hebben een trouw cliënteel uit het binnenland; veelal mensen die een nostalgische band hebben met de Belgische kust. Als ze dan naar zee komen, past een bezoekje aan onze winkel in een dagvullend programma”, zegt ze.

Volwaardig familieconcept

In een retailmarkt onder druk, kiest Kabine resoluut voor fysieke aanwezigheid, communityopbouw en kwalitatieve gezinsbeleving als onderscheidende kracht. “Kabine is veel meer dan een winkel. Het is een plek waar je graag bent, en waar gezinnen zich echt welkom voelen”, aldus Eliza. Wat startte als een lokale babywinkel, groeit zo verder uit tot een volwaardig familieconcept. De nieuwe winkel ademt dezelfde waarden, maar voegt een extra laag beleving toe.

“De vertrouwde mix van duurzame merken, geboortelijsten, high-end kinderproducten en Belgische lifestylelabels wordt er aangevuld met de Kantine, een koffie- en lunchplek die letterlijk drie gezichten heeft: low dining aan een lange tafel, een overdekt winterzomerterras, een low-dining plek waar mensen samen komen en een zonnig terras middenin het groen. De tuin werd samen met het Nederlandse designmerk Weltevree. Alles is gericht op verbinden; met elkaar, met de omgeving en met het moment”, klinkt het.

Shop-in-shop

Het productaanbod is zorgvuldig samengesteld: van Belgische kinderkleding en geboortelijsten tot allerhande interieuraccessoires, decoratie en leuke cadeautjes. De Blankenbergse winkel bevat bovendien een shop-in-shop met Lorena Canals, het Spaanse merk van wasbare tapijten, waar Eliza en haar team zelf op bezoek gingen in Barcelona.

Ter gelegenheid van de opening was er een symbolische mini-markt waarin kinderen van de Kabine-community een uur lang de winkel overnamen als verkoper, kassamedewerker of gastvrouw/heer. “Deze tijdelijke actie is geen vast onderdeel van het winkelconcept, maar maakt de visie van Kabine op tastbare manier voelbaar: samen groeien betekent ruimte geven, ook aan kinderen. Met deze mini-markt tonen we dat autonomie begint met kleine stappen. Bij Kabine krijgen kinderen niet alleen een speelgoedhoek, maar ook ons vertrouwen”, besluit De Waele.

Totaalervaring

Kabine maakt sinds 2024 deel uit van Vanhalst Retail Group, dat eerder ook de rebranding van Dreambaby en de integratie met Supra Bazar aankondigde. De groep gelooft sterk in de blijvende meerwaarde van fysieke winkels, op voorwaarde dat ze meer bieden dan producten alleen, maar ook een totaalervaring. “De combinatie van retail en horeca is naar personeel toe niet de gemakkelijkste keuze, maar ik geloof wel nog altijd sterk in ons concept. Zeker nu veel winkels wegtrekken uit de steden”, besluit Eliza De Waele.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise