Vier beddenwinkels op amper 400 meter nadat nieuwe speler zich in Wevelgem vestigt: “En ze noemden het nu al de Slaapstraat”

De ‘Slaapstraat’ in Wevelgem doet haar naam alle eer aan met vier beddenwinkels op amper 400 meter. © JDr
Redactie KW

Deze maand vestigde Sleepworld zich in de Kortrijkstraat in Wevelgem. Op zich niks opzienbarends, ware het niet dat er op 400 meter afstand al drie (!) gelijkaardige winkels hun vestiging hebben. De ‘Slaapstraat’ doet zo haar naam alle eer aan. Woedt er dan een beddenoorlog? Helemaal niet, zo blijkt: “Het maakt ons dé gemeente om een bed te vinden.”

Niet dat de inwoners er hun slaap voor lieten, maar het ging toch over de tongen in Wevelgem. “Heb je het gezien? Er komt nóg een beddenwinkel bij.” Het was al even een op en af van wagens van Sleepworld, de etalage werd geëtaleerd en dan kwam de bevestiging. ‘Vanaf april Sleepworld’, prijkte in grote letters in wat daarvoor een C&A was.

Ook voor Ann Van Iseghem was het even schrikken. Zij is de Wevelgemse slaappionier. In 1996 verhuisde ze met haar zaak van de Grote Markt in Kortrijk naar de Wevelgemse winkelsite in de Kortrijkstraat. “Er waren al geruchten”, klinkt het.

Ook bij Evelyn Demey, die sinds 2017 het filiaal van Time2Sleep uitbaat, en Stephanie De Wit, die even verderop in Beter Bed met de plak zwaait, werd even in de haren gekrabd. “Het zorgde voor wat slapeloze nachten”, weet Evelyn. Stephanie schrok ook. “We zullen zien wat het geeft.”

Slaapstraat

Een beddenoorlog, misschien? Wie hoopte op een uit de kluiten gewassen kussengevecht is eraan voor de moeite. De concullega mag op beide oren slapen, hij zal niet bedreigd, bekampt of bespot worden. “We kunnen er uiteindelijk enkel beter van worden”, meent Evelyn. Dat zegt ook Ann. “Het is een beetje vreemd dat we buren zijn en dat zorgt af en toe voor verwarring, maar het zorgt voor een extra drive.”

En er is nog een positief argument. “Ze noemden het al de Slaapstraat van Wevelgem, nu wordt dat nog meer bevestigd. Uiteindelijk is het nu zo dat wie in een grote straal rond Wevelgem woont, weet dat hij hier moet zijn voor een bed. Hopelijk is het zo dat wij hen kunnen overtuigen.”

“In Nederland hebben ze het fenomeen van woonboulevards, waar alle woonwinkels samentroepen”

Vier keer hetzelfde artikel, dan moet je toch kunnen uitpakken. Bij Sleeplife hebben ze daar Ergosleep SlaapDNA voor, een systeem dat de precieze slaaphouding berekent en zo een matras in combinatie met lattenbodem of boxspring op maat aanbiedt. Hun grote troef en een troef die ze bij Beter Bed ook hanteren. Al heet het daar het Beter Slapen ID.

Bij kleinste speler Time2Sleep is die kleinschaligheid een troef. “We zijn een Belgisch familiebedrijf dat alles van A tot Z in België doet en kennen ons product door en door. Hier kun je een bed volledig op maat krijgen, in de kleur of vorm die je wilt.”

Die productkennis is een must. En ook daarmee moeten ze zich onderscheiden. In merken bijvoorbeeld. De M-line matras van Beter Bed, daar slaapt ook Wout van Aert op. Maar dat merk is niet alles, het moet ook gewoon goed liggen. “We smeren niet het duurste aan”, zeggen zowel Ann als Stephanie. “Wel wat het beste past bij de persoon. Een derde van de dag wijd je aan slapen, je mag het belang ervan niet onderschatten.”

Slaapadviseurs

Ze onderscheiden zich met hun eigen sterktes, maar uiteindelijk houden ze wel alle vier vast aan datzelfde cliché. Ze verkopen geen bedden, wel een goeie nachtrust. “Onze medewerkers zijn geen verkoopsters het zijn slaapadviseurs. Niet dat we artsen of kinesisten zijn, maar we hebben al heel wat rug-, nek- en hoofdklachten voorkomen”, klinkt dat bij Sleeplife.

Het juiste bed, met de juiste matras voor de juiste persoon. Ook Evelyn is daarvan overtuigd. “De klant is koning, of beter nog, iedereen is hier een prinses en dan slaap je niet op een erwt.”

De Matrassenkoning trok er weg, Sleepworld had er eerder een outlet én op nog geen drie kilometer is er in buurgemeente Bissegem nog Nachtwacht. Het mekka voor de maffer? Wevelgem dus. Niet dat Wevelgem geen actieve gemeente is, maar slapen zit hen duidelijk in het DNA.

Elkaar aanvullen

Dat Sleepworld zich er nu ook vestigt, mag dan ook niet verwonderen. Ook al zitten er al drie collega’s. “Omdat er ook al drie collega’s zitten”, benadrukt hoofd marketing Dietrich Thienen. “We zitten allemaal in een ander segment, dus zijn we de perfecte aanvulling. In Nederland hebben ze het fenomeen van woonboulevards, waar alle woonwinkels samentroepen. Dat doen we hier voor het slaapsegment. Zo kan wat we de bestemmingsklant noemen hier zeker zijn gading vinden.”

Maar ook zij moeten zich toch onderscheiden? “Natuurlijk”, benadrukt Thienen. Het advies, dat net als bij de andere drie op maat van de vermoeide medemens is, haalt hij aan. Maar ook de levertijd. “Doordat wij een enorm magazijn hebben in Wetteren, hebben we een grote stock. Voor standaardbedden kun je binnen de week beleverd worden.”

De ideale locatie waar meer winkels meer kopers lokken. Alles peis en vree, dus. En als er al iets van oorlogsvoering is, dan valt die onder de noemer spionage. Al is dat wat heel krachtig uitgedrukt. “Natuurlijk gaan we wel eens een kijkje nemen naar hoe de concullega het aanpakt. Maar sowieso weten we wat ze in de aanbieding hebben, dat moet ook. En ja, ik heb de etalage hiernaast al eens bekeken”, zegt Ann met de glimlach. (JDr)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier