Uniek ‘Winkelt mor alier’-lied onderstreept belang van lokaal winkelen tijdens Weekend van de Klant

Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

‘Winkelt mor alier’ werd op vrijdagvoormiddag 4 oktober voor de eerste keer live gespeeld in Kortrijk, in de Lange Steenstraat. Dit lied vormt het kloppende hart van de campagne van UNIZO West-Vlaanderen, POM West-Vlaanderen en KERNpunt en benadrukt de cruciale rol die kleine en middelgrote ondernemingen spelen in de lokale economie.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dit weekend is het ‘Weekend van de Klant’. Voor ondernemers een kans om hun klanten te bedanken, voor UNIZO West-Vlaanderen een unieke gelegenheid om de lokale handelaars en ondernemers te bedanken voor hun inzet en bijdragen aan de (lokale) economie en maatschappij.

“Met het ‘Winkelt mor alier’-lied willen we op een speelse, maar krachtige manier het belang van lokaal winkelen in de verf zetten”, zegt Vincent Kint, gedelegeerd bestuurder van UNIZO West-Vlaanderen. “Elke aankoop bij een lokale handelaar draagt bij aan een sterke en veerkrachtige gemeenschap. Bovendien zorgt het voor een unieke winkelervaring, die je niet terugvindt in grootschalige, anonieme ketens.”

Hete hangijzers

“Tijdens onze bevraging aan hen werd nog maar eens duidelijk dat er enkele hete hangijzers zijn waar ze van wakker liggen die aandacht verdienen.” Handelaars vinden dat de kosten van elektronische betalingen te duur zijn. Maar liefst 82% zou die kosten liever zien verminderen, zeker aangezien 73% aangeeft dat ze de afgelopen jaren betalingen hebben zien verschuiven van cash naar elektronisch.

Ook het retourbeleid, al dan niet van (buitenlandse) wereldspelers, laat hen niet onberoerd. 40% maakt geen gebruik van een gratis retourbeleid, waar toch 12% de noodzaak voelt om gratis retours aan te bieden. “Veelal vanuit een bepaalde druk uit de markt om toch een beetje te kunnen concurreren met anderen”, zegt Vincent Kint.

Parkeerbeleid is een derde topic die uitvoerig bevraagd werd in de enquête. Vaak een hekel punt, zeker bij handelaars in een stadscentrum. “Niet iedereen heeft een eigen parking, zeker in stadscentra is dat niet altijd evident. Daarom zijn er vaak Shop&Go-plaatsen aanwezig waar mensen tot een halfuur gratis kunnen kortparkeren. Een initiatief dat vaak, als optimalisatie voor parkeren én mobiliteit, werd voorgesteld vanuit UNIZO.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier