“Uit liefde voor openbare verkopen”: Dimi en Julie lanceren met Komerco een nieuw online veilingplatform
Dimi Daenens en Julie Sclabi zetten hun schouders onder Komerco, een online veilingplatform dat op 25 maart gelanceerd wordt. Bedrijventerrein Ovenhoek wordt hun uitvalsbasis.
Komerco (uitspreken als Komerso, red.) is het geesteskind van Dimi Daenens (46) en Julie Sclabi (34). Dimi Daenens is ook de zaakvoerder van Daenens Construct dat gevestigd is op de het bedrijventerrein Ovenhoek, pal aan het recyclagepark. Die firma richt zich onder meer op het ontmantelen van bedrijfsgebouwen en het renoveren ervan. “80 procent van ons werk realiseren we voor Carrefour. Daar halen we oude winkelpanden leeg en maken we ze opnieuw gebruiksklaar. Zo komen heel wat gebruikte spullen ook bij ons in het bedrijf terecht.”
Gat in de markt
Maar het was al eerder dat Dimi de liefde ontdekte voor veilingen. “Het moet nu 20 jaar geleden zijn dat ik door een vriend op een openbare verkoop in zaal Rolarius terecht kwam. Een wereld ging voor mij open. Toen werden er op basis van vertoonde dia’s loten goederen verkocht per opbod. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik voor 1 euro een lot bouwmaterialen op de kop kon tikken. In totaal goed voor 15 vrachten en ook vier dagen werk, maar ik verdiende er toen al een mooie cent mee.”
De tijden zijn in twee decennia enorm veranderd. “Toen konden enkel de mensen die de openbare verkoop bijwoonden een bod doen, je was dus afhankelijk van wie en hoeveel mensen er in de zaal zaten. Nu kun je online een veelvoud aan mensen bereiken. Maar we voelden dat daar nog een gat in de markt lag, daarom dat we een eigen online veilinghuis gaan lanceren.”
Eigen login voor curatoren
Daarbij richt Komerco zich op faillissementen, stopzettingen en stockverkopen. “Wij zullen daarbij nauw samenwerken met de curatoren. Zij kunnen bij ons een eigen login krijgen, waarbij ze dus op ieder moment de stand van zaken van hun veiling kunnen volgen.”
Komerco mikt ook op andere klanten. “Iemand die zijn zaak wil stopzetten of iemand die met een grote stock of einde reeksen zit, kan ons contacteren. Dan komen wij ter plaatse kijken, bepalen in samenspraak met de klant de prijs en plaatsen dat online. We voorzien dan ook altijd, bij de klant zelf, twee kijkdagen. Eentje op een weekavond, de andere in het weekend. Alle goederen zijn welkom. Maar we gaan bijvoorbeeld niet de verkoop doen van de inboedel van je nonkel of tante die overleden is. Het moet uiteraard wel gaan om zaken met toch een zeker volume en waarde.”
Op 25 maart wordt het platform gelanceerd. “Je kon al een preregistratie doen, daarop zijn al ruim 100 mensen ingegaan. We starten dus met verschillende veilingen, van topwijnen over horecamaterialen tot bouwmaterialen. Wie zich registreert zal ook kunnen aanvinken in welke producten men geïnteresseerd is. Dan kunnen we gericht de mensen contacteren als we iets voor hen in de aanbieding hebben.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier