Ubbe Descamps van Brooklyn kijkt uit naar de Batjes“Dit is een volksfeest dat zijn gelijke niet kent”

Ubbe Descamps: “Probeer meer jonge gezinnen in het centrum te laten wonen”.(foto Stefaan Beel) © Stefaan Beel Stefaan Beel
Peter Soete

Brooklyn verscheen in 1972 in het Roeselaarse straatbeeld en meer dan 50 jaar later is de ‘brands and pants-winkel’ nog altijd nadrukkelijk aanwezig in de Ooststraat én online. Zaakvoerder en eigenaar Ubbe Descamps geeft tekst en uitleg.

Brooklyn klinkt Amerikaans maar is 100% West-Vlaams?

“Inderdaad, mijn ouders behoorden tot de generatie van mei 68 en van Woodstock. Ze waren een beetje rebels en droegen jeans, net zoals de jongeren in de VS. In 1972 trouwden ze en besloten ze om twee jeanswinkels te openen: een in Kortrijk en een in Roeselare. Kortrijk omdat ze beiden uit het Kortrijkse waren en Roeselare omdat mijn vader Lieven hier als KSA-gouwleider aan de slag was. In die tijd was dat een ferme gok, want geen van mijn ouders had veel kapitaal achter zich. Maar ze geloofden in hun producten en vervolgens kwamen er winkels bij in Oostende en Brugge en in 1982 in Waregem, Knokke en Gent.”

Er waren toen veel bekende jeansmerken. Schieten er nog veel van over?

“Toch wel. Zo hebben wij al die tijd Levi’s jeans verkocht zoals de iconische 501. Wij leggen al meer dan 50 jaar de focus op broeken en merken. We hebben geen eigen merk maar verkopen de merken waarin we geloven. Daarom ook onze baseline ‘brands and pants’.”

Jij bent opgegroeid met Brooklyn maar toch duurde het een eindje vooraleer je definitief in het familiebedrijf kwam?

“Pas op mijn 29ste zette ik officieel de stap naar Brooklyn en tien jaar later heb ik de familiezaak overgenomen. In 2019 is mijn echtgenote ook in de zaak gekomen en zij is nu verantwoordelijk voor de aankopen.”

Brooklyn heeft de tsunami van webshops mooi doorstaan?

“Wij zijn in 2012 al gestart met een eigen webshop. Maar wat merkten we? In de eerste vier jaar haalde die webshop slechts 1% van onze omzet. Maar toch geloofden wij dat een webshop absoluut noodzakelijk is en we kregen gelijk. Facebook, Instagram, Snapchat en andere sociale media leiden naar onze webshop en die webshop leidt de klant dan weer naar onze fysieke winkels. Dat is het doel, want wij willen tevreden klanten en dat kunnen wij nog altijd het best bereiken met een goede service, een goede sfeer en vriendelijke medewerkers die een perfecte productkennis hebben. Want de ene broek is de andere niet. Broeken verkopen is echt maatwerk en wanneer de klant Brooklyn verlaat met een aankoop moet die klant écht gelukkig zijn met zijn nieuwe kledingstuk.”

Vinden jullie nog genoeg nieuwe medewerkers?

“De lat ligt hoog bij ons. Na twee selectierondes volgt nog een testdag vooraleer we die persoon aanvaarden. Onze sollicitanten moeten echt voor Brooklyn kiezen, ze moeten zeer snel het Brooklyn-DNA oppikken, zonder werkt niet.”

“Op Pinksteren hebben we trouwens altijd onze Brooklyndag. Pa heeft die trouwens nog geïntroduceerd. Dan hebben we aandacht voor ons hele team en vieren we feest. Op onze laatste Brooklyndag hebben we nog drie medewerkers gehuldigd die 30 jaar bij Brooklyn werken. En Brigitte die nog gerante is geweest in Roeselare en nu in Brugge werkt, is al 40 jaar bij ons. Ze kan met pensioen maar ze wil dat niet, ze werkt nog altijd halftijds bij ons.”

Jullie pakken ook vaak uit met ‘speciallekes’?

“Ja, dat doen we graag. Zoals onze T-shirts met koersspreuken en fietsafbeeldingen of spreuken als ‘Zever gezever’ van de serie Het Eiland. Of neem nu onze T-shirts, sokken en petten van Kunstgrassen Willy. Rik Verheye is een vriend en het was zonneklaar dat wij íéts moesten doen met het immens populaire Nonkels.”

De Batjes zijn topdagen voor Brooklyn?

“Heel zeker. Dan komt de hele soldenvoorraad van het voorbije jaar, nu dus van 2023, naar Roeselare en verkopen we die tot met 70% korting. Dat zijn hele mooie kortingen en de klanten weten dat ook.”

“In Brugge, Gent, Oostende en Kortrijk zijn er ook braderiedagen maar Roeselare springt er toch uit. Enkel Gent maakt een beter verkoopcijfer maar dat komt omdat Gent nu ook alle braderiedagen van alle stadsdelen op hetzelfde weekend zet.”

“In Roeselare organiseren ze een echt volksfeest. Het begint al met het Rodenbachvat op vrijdagavond, er zijn overal optredens, er is straatanimatie, het is één groot openluchtfeest. Nu, met een burgemeester als Kris kan het ook moeilijk anders.”

Je bent best wel te spreken over het ondernemersklimaat in Roeselare. Wat kan nog beter?

“Ik zou het Roeselaarse stadsbestuur zeker aansporen om blijvend en nog meer in te zetten op veiligheid. We moeten af van het imago van ‘flakkastad’, Roeselare verdient dit niet. Ze moeten korte metten maken met drugdealers die hier hun vuiligheid proberen te verkopen. Ook zou ik nog meer inzetten om jonge gezinnen met kinderen in het stadscentrum te laten wonen. Dat zorgt voor veel meer dynamiek in de stad. Dat is ook goed voor de commerçanten in het stadscentrum. Duw de mensen niet naar de rand van de stad, dat is jammer.”

Meer info hier!

Ubbe Descamps

Privé

Geboren in Kortrijk op 30 december 1976. Getrouwd met Chloé, drie kinderen: Tristan (19), Boris (16) en Mare (14). Het gezin woont in Harelbeke.

Opleiding en loopbaan

Lager onderwijs in Harelbeke, middelbaar in Harelbeke en Kortrijk, hoger onderwijs in Gent (communicatiemanagement). Commerciële functies in enkele bedrijven vooraleer in 2005 in het familiebedrijf Brooklyn te beginnen. Nam in 2016 Brooklyn over.

Vrije tijd

Basket, fietsen, wandelen en skiën.