Totaalrenovatie voor strandwinkel Karikol in De Panne: “We luisteren ook naar wat onze vaste klanten willen”

Liesbet en Bart in hun compleet gerenoveerde strandwinkel waar hun mooie souvenirartikelen de blikvanger zijn. (foto MVO)
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Liesbet Benault (47) blikt terug op een intens jaar sinds de overname van strandwinkel Karikol in De Panne. Samen met haar wederhelft Bart Wackenier (47) kijkt ze positief de toekomst tegemoet, na de totaalrenovatie die de winkel een compleet nieuwe look gaf.

Een jaar geleden nam Liesbet de strandwinkel over, die al meer dan 40 jaar bestond. “Het voelde spannend aan, want ik werd meteen het zomerseizoen ingesmeten”, vertelt Liesbet. “Zonder ervaring leek het een beetje alsof het nog de winkel van de vorige zaakvoerster was, maar vandaag is het echt mijn eigen zaak. Het was al van bij de start de bedoeling om de winkel volledig opnieuw in te richten, luchtiger en overzichtelijker te maken. Bart en ik wilden er onze eigen draai aan geven.”

Strandwinkel

“Toen Luciano van de souvenirwinkel in de Zeelaan ermee stopte, vroeg hij of we interesse hadden in zijn stock. We deden een test met een aantal artikelen, en dat sloeg aan. Maar eigenlijk hadden we daarvoor geen plaats genoeg”, zegt Liesbet. “Wel beseften we dat souvenirs een uitstekend winteralternatief zijn als compensatie voor zomerse strandartikelen. Onze collectie kwalitatieve souvenirartikelen is intussen erg uitgebreid en een vaste waarde in onze verkoop.”

Liesbet en Bart noemen hun zaak doelbewust ‘strandwinkel’ en niet ‘krantenwinkel’, hoewel ze ook kranten, tijdschriften, boekjes en postkaarten verkopen. “We wilden de renovatie grondig aanpakken. Dat realiseerden we in vijf weken tijd. We hadden een week nodig om alles leeg te halen, in drie weken tijd zijn daarna de vloer, het plafond, de toonbank en de elektriciteit vernieuwd. Er zijn nieuwe camera’s, een koffieautomaat en een nieuwe kassa gekomen, en de rekken zijn herschikt en verhoogd. We hebben elk hoekje zo efficiënt mogelijk benut. De frisdranken verkochten de voorbije warme weken prima, net als de ijsjes in de nieuwe diepvrieskast. De rookwaren zitten nu in lades, want die mogen we niet meer etaleren.”

ademruimte

De klanten reageren positief en vinden alles overzichtelijker en netjes. “Hoewel de winkel propvol staat, is er nu echt ademruimte”, zegt Liesbet. “We luisteren ook naar wat de klanten willen. Onze vaste klanten zijn blij met de wekelijkse groepsspeelpot van de Nationale Loterij, waarvan we de resultaten op Facebook zetten. Op de toonbank staat een pot met hondensnoepjes. Voor veel klanten is hun hond hun kindje, en het gaat zelfs zo ver dat wanneer hun baasje langs de winkel passeert, hun hond blijft staan omdat hij weet dat hij hier een snoepje krijgt.” (lacht)

Liesbet en Bart staken ook de website in een nieuw jasje en lieten een nieuw logo voor de vitrine en hun bestelwagen ontwerpen. “We willen vooruit met Karikol”, besluiten ze.

Leopold I-Esplanade 12, De Panne. In de zomer elke dag open van 7.30 tot 17 uur. Info: www.karikol-depanne.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise