“Thuiszitten is niets voor mij”: Nathalie (52) uit Diksmuide vertelt over haar leven als marktkramer

foto ACK
Annie Callewaert
Annie Callewaert Medewerker KW

Al jaren een vaste waarde op de wekelijkse markt in Diksmuide: ‘t Confiserietje. Nathalie Tyteca (52) staat er al meer dan drie decennia met haar kleurrijke kraam vol snoep, koekjes en pralines. “De markt is en blijft een sociaal gebeuren.”

Nathalie woont in Diksmuide en staat al 32 jaar met hetzelfde product op de markt. “Ik doe zes markten per week, en doordat ik al zo lang op de markt sta, heb ik met heel wat klanten een speciale band opgebouwd. Dat vind ik heel geestig. Ook onder de marktkramers heerst een gezellige sfeer we kunnen goed met elkaar opschieten. Ik hou van mijn product: snoep, koekjes, pralines,… allemaal lekkere dingen. Mensen worden er vrolijk van als ze iets kopen. En de kindjes dan! Als je hun oogjes ziet schitteren bij de grote keuze snoep en ze van hun ouders mogen kiezen, dat is zo leuk om te zien. Het is ook fijn om je klanten te kennen. Je weet waarvoor ze komen en wat ze graag eten, en dat geeft echt een goed gevoel”, vertelt Nathalie.

Lastigste periode ooit

“De lastigste periode die ik ooit heb meegemaakt, was de coronatijd. Die eerste weken van de lockdown vond ik nog niet zo erg, maar daarna… Fulltime thuiszitten is duidelijk niets voor mij. Het werd zwaarder dan ik oorspronkelijk had gedacht. Niet alleen miste ik de collega’s en de klanten vanop de markt, maar ik heb toen ook een hele pallet producten moeten vernietigen omdat ze vervallen waren. Dat was financieel echt niet leuk! Intussen kunnen we gelukkig weer volop aan de slag.”

In de jaren dat Nathalie op de markt staat, is er veel veranderd. “Wat vooral opvalt, is dat het internet het koopgedrag van de mensen sterk heeft beïnvloed. Toch blijft de markt goed draaien. De markt is een beleving niet zomaar een plek om boodschappen te doen, maar ook een plaats waar mensen elkaar ontmoeten, samen een koffie drinken, een ontspannende voor- of namiddag beleven, nieuwe mensen leren kennen en hun vertrouwde marktkramers terugvinden.

Aparte sfeer

De gezelligheid en de aparte sfeer die op de markt hangt, zijn onnavolgbaar. Dat trekt nog altijd de mensen aan. Bovendien kunnen ze er alles vinden wat ze nodig hebben terwijl ze rondkuieren en hier en daar een praatje maken. Natuurlijk heeft het internet een groot deel van het publiek weten te overtuigen, maar er zijn nog altijd veel mensen die genieten van de echte marktervaring. En die is nu eenmaal niet online te vinden. De markt is en blijft een sociaal gebeuren.”

Nu draait de markt weer op volle toeren en is het opnieuw gezelligheid troef. “Het is zowel voor ons, de marktkramers, als voor de bezoekers weer leuk om naar de markt te komen en te socializen. Wij marktkramers kunnen het goed met elkaar vinden en leven met elkaar mee we zijn één grote familie. Natuurlijk er af en toe iemand weg, omdat die stopt of met pensioen gaat, maar het is altijd fijn om die mensen nog eens terug te zien als ze langskomen. En er komen ook nog steeds nieuwe collega’s bij. Die zijn welkom en worden meteen opgenomen in de groep.

Geen 9-to-5 job

Het is zeker geen 9-to-5 job: je begint vroeg, komt toe op de markt, zet je kraam of marktwagen klaar, en na de markt bereid je alles voor de volgende dag voor. Je zorgt dat alles is aangevuld, netjes staat, en dat er op tijd wordt bijbesteld. Wat voor weer het ook is je moet er staan. Maar wat mij betreft, is en blijft het een droomjob. Als ik opnieuw moest kiezen, dan zou ik zonder twijfel weer kiezen voor de markt. Het sociale contact, de afwisseling door de verschillende markten waar je staat,… Ik zou het absoluut opnieuw doen. En ook weer met hetzelfde product want wie wordt er nu niet vrolijk van een snoepje, koekje of praline? Dat is instant geluk!

Groot voordeel

Daarbij komt ook nog dat je je werkuren vrij kunt regelen. Als ik eens ergens naartoe moet, dan kan ik dat inplannen zoals ik wil. Dat is toch ook een groot voordeel. Ik vind mijn beroep het mooiste dat er is”, besluit

Nathalie.

Lees meer over:

Partner Expertise