Roularta wil dit jaar fors meer digitale abonnees voor zijn magazines aantrekken. Dat heeft CEO Xavier Bouckaert gezegd bij de voorstelling van de jaarresultaten van het mediabedrijf. Maar, zo benadrukt Bouckaert, papier zal zeker niet meteen verdwijnen.
Roularta, dat onder meer de bladen Knack, Libelle, Flair, Trends en Plus Magazine uitgeeft, heeft er een uitdagend jaar op zitten. Het besloot een magazine stop te zetten. Sport/Voetbalmagazine verscheen in februari voor het laatst. Het tijdschrift had het al jaren moeilijk en de zware kostenverhogingen waren “de nekslag te veel”, aldus de CEO.
Bouckaert maakt zich sterk dat er niet meteen andere Roularta-titels gaan sneuvelen. “Er zitten momenteel geen merken in de gevarenzone. Maar we moeten constant evalueren en de juiste strategie vinden”, legt hij uit.
Een van de grote kostenstijgingen zat bij papier. Dat werd plots veel duurder vorig jaar. “We konden er met onze leveranciers zelfs niet meer over onderhandelen: het was te nemen of te laten”, aldus Bouckaert. “Op een bepaald moment was er schaarste en mochten we al tevreden zijn dat we papier konden krijgen.”
Dat zal niet meteen leiden tot het verdwijnen van papieren magazines, luidt het. Al wil Bouckaert dit jaar wel zwaar inzetten op het aantrekken van digitale abonnees. Tot nu toe lag de focus bij Roularta op “hybride” abonnementen, een papieren blad in combinatie met digitale toegang, maar volgens Bouckaert is de tijd rijp voor een versnelling in louter digitale abonnementen.
“Toen er een deuk kwam in het consumentenvertrouwen zagen we dat het mogelijk was om goedkopere digitale abonnementen te verkopen. We hebben nu een plan om in de komende jaren fors meer digitale abonnees te werven”, aldus de CEO. Nu telt Roularta gemiddeld 5 procent digitale abonnees voor zijn tijdschriften.
Toch ziet Bouckaert de papieren tijdschriften niet meteen verdwijnen voor digitale alternatieven. “Voor een magazine heb je tijd nodig. Voor veel mensen biedt een papieren magazine nog altijd de beste leeservaring”, zegt hij. “De vraag wanneer te stoppen met papier is zeer tricky. Wij zullen daar heel goed mee opletten. Men hoort veel over digitalisering, maar de realiteit is anders. Het belang van print voor magazines is niet te onderschatten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier