Roularta Media Group kiest voor een nieuwe, eigentijdse corporate look

Ceo Xavier Bouckaert stelt met trots het nieuwe logo voor.©JOKE COUVREUR
Ceo Xavier Bouckaert stelt met trots het nieuwe logo voor.©JOKE COUVREUR
Phebe Somers

Een brandnieuw logo en een hedendaagse look and feel : zo benadrukt Roularta Media Group voortaan zijn duurzame, toekomstgerichte visie. Want het Roeselaarse bedrijf wil niet alleen vandaag, maar ook op lange termijn de meest relevante mediapartner blijven. Na 30 jaar was het tijd om die doelstellingen concreet te vertalen naar een nieuws huisstijl.

Het omgooien van de corporate look was geen onbezonnen beslissing. Verschillende ontwikkelingen zoals de overname van enkele women-titels, de digitalisering en de verkoop van Medialaan hebben geleid tot een besef dat de look and feel van het oude logo niet meer 100% paste bij de brandidentiteit van Roularta. Met een rode cirkel verwijst het nieuwe logo naar het aandachtige oog van de lezer. En ook naar dat van de RMG-ploeg, die de wereld en hoe die constant evolueert nauwlettend in de gaten houdt. De keuze voor een ronde vorm slaat tevens op de oneindigheid: Roularta gaat resoluut voor een langetermijnsvisie op elk vlak. Ook opvallend: de witte ruit. Die representeert het scherm van een computer, smartphone, laptop, tablet of andere mobiele drager én het blad van papier: het beste van beide werelden. Roularta connecteert met de lezers op welk platform of medium zij zich ook bevinden, op elk moment van de dag, voor elke behoefte. RMG zorgt voor een dynamische continuïteit in een veranderende wereld, zowel voor lezers als voor adverteerders. Dat wil het nieuwe logo uitstralen.

De nieuwe huisstijl werd ontworpen door reclamebureau Maisters uit Roeselare.
De nieuwe huisstijl werd ontworpen door reclamebureau Maisters uit Roeselare.

Qua kleur zijn ze trouw gebleven aan hun roots: rood en wit. Voor de volledige opdracht werd een beroep gedaan op de expertise van het Roeselaarse reclamebureau Maister. Ze kregen een uitgebreide briefing, waarin onder andere aandacht werd besteed aan het betrouwbare imago van RMG, hun zelfrelativering, de passie voor de mediaconsument en het feit dat het bedrijf dicht bij de mens staat, maar ook mee is met de wereld. “Het was geen eenvoudige opdracht. Het doel was een makkelijk werkbare en toepasbare stijl die vooral heel herkenbaar was. Maar we zijn in die opzet geslaagd, we zijn er best trots op”, klinkt het bij Bram Couvreur van Maister.Blijven innoveren

“Ons logo gunt je niet alleen een blik op het Roularta van vandaag, maar ook op dat van de toekomst”, zegt CEO Xavier Bouckaert over de lancering van de nieuwe look. “Roularta Media Group staat nooit stil. Elke dag blijven innoveren, dat is hoe we onze lezers en adverteerders de allerbeste kwaliteit garanderen.” Dat ze daar goed in slagen blijkt uit de resultaten van de afgelopen jaren. Zo’n twee derde van de inkomsten is intussen afkomstig uit de lezersmarkt (abonnementen, losse verkoop, line extensions) en printopdrachten voor derden. Reclame is goed voor 1/3° van de inkomsten. Opvallend daarbij is dat een derde van de reclameopbrengsten via de digitale kanalen verloopt. Ook de lezers kiezen alsmaar meer voor een combinatie van gedrukte en digitale media.

Verticale integratie

Roularta Media Group streeft naar een gezond genderevenwicht, zowel op de redactievloeren als binnen de lezersgroepen. Dankzij de acquisitie van de bladen Libelle/Femmes, Flair en Feeling/Gael slaagt Roularta in die missie. Eveneens werd de participatie van 50 procent in Medialaan verkocht en nam Roularta Media Group het 50 procentaandeel van Groupe Bayard in Plus Magazine (België, Nederland en Duistland) over. Eén joint venture blijft overeind: samen met Groupe Rossel is Roularta Media Group het gezicht achter De Tijd/L’Echo en de professionele websites voor de immobiliën- en de automobielsector (immovlan.be, autovlan.be en gocar.be).

Een jong en fris logo dat de identiteit van Roularta perfect weerspiegelt

Roularta Media Group legt dankzij deze strategie een sterke balans voor. De multimediagroep is 100 procent schuldenvrij en beschikt over meer dan 100 miljoen euro reserves in cash en eigen aandelen. Een krachtig bedrijf, en dat straalt ook het logo uit, vindt chief digital officer Stefan Seghers: “Het logo is jong, fris, eenvoudig en enorm kenmerkend. Het leent zich ook uitstekend voor digitaal gebruik. Onze app die er binnenkort aankomt, bijvoorbeeld, zal meteen herkenbaar zijn door dit strakke ontwerp.”

Over Roularta Media Group

RMG is een Belgische beursgenoteerde multimediagroep, marktleider op het vlak van magazinemerken (algemeen, business- en sportnieuws, vrouwen, lifestyle) en professionele merken in het Nederlands en het Frans, van lokale media in Vlaanderen (streekkranten, zondagskranten, lifestylemagazines, gegeolocaliseerde online reclame, point of sales tv-advertising en networking events), van provinciekranten (Krant van West-Vlaanderen) en van financiële en businesskranten (De Tijd, L’Echo). Roularta is specialist in data met Trends Business Information en runt de Belgische business-tv-zender KanaalZ/CanalZ. In België, Nederland en Duitsland is RMG met Plus Magazine marktleider in media voor het publiek van vijftigplussers. Met Roularta Printing Services beschikt RMG over de grootste offsetdrukkerij in België.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier