De coronacrisis woog ook op mediagroep Roularta, met hoofdzetel in Roeselare. Toch bleef het bedrijf winstgevend, met dank aan een betere tweede jaarhelft en stijgende inkomsten uit abonnementen, zo blijkt uit de jaarcijfers over 2020.
De coronacrisis had een dubbel effect op Roularta. Het virus zorgde voor veel vraag naar informatie, terwijl anderzijds de advertentie-inkomsten te lijden hadden. Dat vertaalde zich in een omzet van 256,3 miljoen euro: 13,4 procent onder het niveau van 2019. Door de lockdown konden de papieren edities van bijvoorbeeld De Zondag niet altijd blijven verschijnen. De reclameomzet van de mediamerken zakte 26 procent. De verkoop van abonnementen en de losse verkoop steeg dan weer, waardoor de omzet uit de lezersmarkt met 5,5 procent aantrok.
Van de totale lezersmarkt nemen de abonnementen 73 procent van de omzet in en de losse verkoop 27 procent. Het mediabedrijf ziet al enkele jaren dat de grootste inkomsten uit de lezersmarkt komen. “Die tendens heeft zich in het coronajaar 2020 doorgezet”, zei ceo Xavier Bouckaert vrijdag tijdens de voorstelling van de jaarresultaten. “We zien het aantal abonnementen steeds meer stijgen. En de losse verkoop bleef zelfs in het coronajaar 2020 stabiel. Bij de vrouwenbladen steeg ze zelfs. Die opwaartse beweging is een goed teken.”
Stijgend aantal abonnementen
De ceo ziet meerdere verklaringen voor het stijgend aantal abonnementen. “De formule waarbij een abonnee van Knack ook automatisch digitale toegang krijgt tot andere merken van Roularta werkt heel goed. Ten tweede stijgt het aantal abonnementen voor onze vrouwenbladen. Zo heeft Libelle het nog nooit zo goed gedaan.”
Een derde verklaring: Roularta verwerft steeds meer abonnementen via digitale kanalen. “Vroeger gebeurde dat voornamelijk via telefoonmarketing, nu gebeurt dat veel minder. Die digitale kanalen hebben een grote invloed op het aantrekken van nieuwe abonnees. We zijn dan ook blij dat de investeringen van de voorbije jaren hebben opgebracht”, benadrukt Bouckaert.
Aandeelhouders belonen
Voor de aandeelhouders is opnieuw een dividend voorzien: 1 euro per aandeel. Door de crisis werd een dividend van 0,5 euro vorig jaar geschrapt. “Vorig jaar waren we voorzichtiger”, legt Bouckaert uit. “We willen de aandeelhouders nu belonen voor hun loyauteit: 1 euro is redelijk en verantwoord en zeker niet overdreven.” Roularta wil het huidige dividendenbeleid voortzetten.
“We hebben een heel sterke balans die ons toelaat om de komende jaren allerlei investeringen voort te zetten en in te gaan op opportuniteiten als die zich voordoen”, aldus Bouckaert. Netto hield het mediabedrijf 6 miljoen euro over, tegen bijna 11 miljoen euro een jaar eerder. Bouckaert schat de toekomst “gefundeerd optimistisch” in. “De verwachtingen voor 2021 zijn goed, maar er blijven natuurlijk onzekerheden”, benadrukt Bouckaert. “We moeten afwachten hoe de vaccinatiecampagne verloopt. Wat we zeker weten, is dat er sowieso een einde komt aan deze crisis. Onze economie heeft leren werken met al die beperkende maatregelen en heeft zich aangepast. Voorts verwachten we een consumentenboost als de vaccinatie achter de rug is en dat zal ten goede komen aan de advertenties.” Evenementen en reizen zijn ook een belangrijk onderdeel van de mediagroep. Bouckaert verwacht dat als de pandemie onder controle is en reizen en events opnieuw mogelijk zijn, dat die sectoren opnieuw een boost krijgen. “We hopen dat reizen en evenementen snel opnieuw mogelijk zijn. We denken ook dat de mensen opnieuw zin krijgen om te reizen en om veel meer mensen te zien”, aldus de ceo van Roularta.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier