De eerste coronalockdown inspireerde drie ondernemers uit de Westhoek om een aankoopgroepering in outdoorproducten uit de grond te stampen. Daarmee willen ze lokale winkeliers helpen hun marktpositie te verstevigen.
Het idee rijpte bij Jochem Boedts toen hij in maart 2020, in de eerste lockdown, vaststelde dat de algemene onlineverkoop steeg en niet-essentiële winkels verplicht de deuren moesten sluiten.
“Veel kleinhandelaars hadden onvoldoende kennis en kapitaal om snel mee op de kar van de webwinkels te springen als extra verkoopkanaal”, zegt Jochem. “Door de coronapandemie waren consumenten gedwongen om dichter bij huis op reis te gaan en hun eigen tuin wordt door het veranderende klimaat in België alsmaar belangrijker. Webwinkels in tuin-, kampeer- en zwembadproducten draaiden afgelopen lente en zomer op volle toeren en de lokale handelaars konden alleen maar lijdzaam toekijken hoe de bol.coms en Amazons wegliepen met hun omzet.”
Samen met zijn echtgenote Guigone Depotter, Dylan Boedts en Sascha Rooms, Jesica Desreumaux en Peter Rooms zette Jochem zijn schouders onder de aankoopgroepering.
Extra klanten
“Wie toetreedt tot de groep kan mee profiteren van een nationaal marketingkanon en krijgt er meteen heel wat klanten bij in eigen regio. Op elke verkoop op de website www.welax.be van een product uit zijn segment ontvangt de winkelier een marge op basis van de postcode van de consument. Het volledige logistieke proces gebeurt vanuit de magazijnen van de groep; zo kan de winkelier zich volop focussen op zijn eigen winkel en expertise.”
(MVO)